Waar je vroeger nog aan een baan kwam middels een A4’tje op de winkelruit, is dat tegenwoordig wel even anders. In het digitale tijdperk struikel je over de online vacaturebanken, advertenties en commercials. Zeker in tijden van schaarste op de arbeidsmarkt, wordt elke gelegenheid aangegrepen om aan goed personeel te komen.
De vijver om uit te vissen is er nu niet bepaald groter op geworden, en de hengels die uit worden gegooid zijn er wel behoorlijk wat meer. Hierbij drie tips hoe jij als werkgever toch nog aan goede én gemotiveerde mensen kunt komen;
1. Bepaal je doel(groep)
Veel bedrijven die personeel zoeken hebben geen concreet plan of doel, maar hanteren de ‘schot hagel’-tactiek. Ze knallen online een advertentie eruit op social media en ze zien wel wie er hapt. Of dit de juiste kandidaat oplevert is maar de vraag.
Er zijn effectievere manieren om de juiste persoon te benaderen. Kies daarom ook voor een specifieke doelgroep door bijvoorbeeld in social media campagnes een profiel aan te maken. Je kunt vaak een leeftijdscategorie of regio selecteren. Dit zorgt weer voor minder personen die je helaas moet afwijzen.
Daarnaast is een vacature plaatsen op een goede vacaturebank ook zeker nog aan te raden. Combineer dit met een link op de eigen social media accounts en je hebt een compleet plaatje. Het voordeel aan een goede vacaturebank is namelijk dat kandidaten zelf op een regio kunnen filteren, bijvoorbeeld vacatures Eindhoven. Zo komen de kandidaten die bij jou passen vanzelf bij je uit. Kortom, wees aan de voorkant al redelijk specifiek.
2. Vergeet de ervaring niet
Bij veel werving en selectie zien wij dat de jongere millennials centraal staan in het proces. Deze generatie ‘heeft de toekomst’. Toch willen wij een lans breken voor de ervaren rotten in het vak onder ons. Zeker in tijden van schaarste op de arbeidsmarkt zien wij vaak dat hier nog steeds wél goede kandidaten rondlopen.
Onbegrijpelijk dat iemand van 55 niet meer wordt aangenomen, terwijl deze een schat aan ervaring heeft én geen kleine kinderen meer heeft die om 5 uur van de opvang moeten worden gehaald. Win-Win situatie! Houd er wel rekening mee dat deze generatie anders bereikt moet worden dan de jongere. Een advertentie in een krant of tijdschrift is hierbij een meer logische keuze.
3. Offline netwerk
Naast alle online media, vacaturebanken en advertenties blijft een sterk netwerk cruciaal. Wanneer jij slimme en goede mensen kent, is de kans groot dat ook zíj slimme en goede mensen kennen. Wees dan ook niet te bescheiden wanneer jij een vacature hebt en spread the word!
Mensen zijn vaak zeer behulpvaardig om andere te helpen op het gebied van carrière en kansen. Ook je begeven op events als netwerkborrels, vakspecifieke beurzen en carrièreplatforms kan gunstig zijn. Uiteraard wel alleen wanneer deze aansluiten bij het zoekprofiel wat jij vacant hebt staan. Schoenmaker, blijf bij je leest..
Kortom, het lijkt soms onmogelijk maar ook vandaag de dag is het zeker nog mogelijk om goed en gekwalificeerd personeel te vinden. Soms moet je net iets beter zoeken, maar wie zoekt zal zeker vinden. Ook nu nog!