Of je nu voor je bedrijf een website wilt of je eigen blog start, een krachtige domeinnaam is cruciaal. In die mate zelfs dat je de naam van je bedrijf of blog ervan kunt laten afhangen of de naam die jij in gedachten hebt nog beschikbaar is als domeinnaam. Maar wat maakt nu een goede, krachtige domeinnaam met de juiste impact? We geven vier tips.
Houd het kort
Je wilt makkelijk teruggevonden kunnen worden online. Daarvoor is het van belang dat jouw domeinnaam makkelijk te onthouden is. Hoe langer je domeinnaam is, des te moeilijker hij wordt om te houden. Kort en krachtig werkt wat dat betreft een stuk beter. Zeker als je bijvoorbeeld reclame maakt op de radio of de televisie waarbij je verwijst naar je website en jouw domeinnaam meteen moet kunnen blijven hangen. Anders verlies je immers de potentiële klant.
Makkelijk uit te spreken en te spellen
Vooral bedrijven worden steeds creatiever met het bedenken van modern klinkende namen die in feite verzonnen woorden zijn. Dat kan heel pakkend zijn, maar dan moet het wel makkelijk uit te spreken zijn en zo min mogelijk verwarring opwekken wat betreft de spelling van de naam. Zo zorg je er niet alleen voor dat je mensen je makkelijk kunnen vinden, maar faciliteer je mond-tot-mond reclame beter dan wanneer je voor een naam kiest toch te ingewikkeld blijkt te zijn.
Aanverwante domeinnamen registreren
Het probleem van alternatieve spellingen kun je natuurlijk wel ondervangen door domeinnamen te registreren die erg lijken op de door jou gekozen naam. Deze domeinnamen kun je dan laten doorsturen naar het daadwerkelijke adres van je website. Zo ‘vang’ je ook de mensen die je proberen te vinden maar je domeinnaam niet helemaal correct hebben onthouden. Veel geld kost dergelijke domeinen zonder een eigen hostingpakket immers niet.
Verschillende extensies bij buitenlands publiek
Wil je ook klanten of lezers over de grens aanspreken? Voor een Nederlandstalig blog kan het slim zijn om je domeinnaam met zowel de extensie .nl als de extensie .be te registreren. Maak je je bedrijfswebsite meertalig om ook klanten van over de grens aan te spreken? Probeer dan ook extensies van de landen in kwestie te registreren voor je domeinnaam. In de algemene zin is voor internationale handel de extensie .com een goede investering.
Het testen van domeinnamen om te kijken of ze nog beschikbaar zijn kan op websites van aanbieders van webhosting. Bij sommige daarvan kun je de registratie van je domeinnaam of domeinnamen koppelen aan webhosting én ruimte voor cloud opslag.