Flyers kunnen nog steeds een belangrijk instrument zijn binnen de offline marketing. Zeker als je binnen een lokale gemeenschap een boodschap wil communiceren of klanten wilt winnen. Maar een goede flyer ontwerpen is ook een beetje een kunst. Dit is wel cruciaal, anders bereikt hij zijn doel waarschijnlijk niet. We bespreken vier belangrijke punten bij het ontwerpen van een flyer.
Call-to-action niet vergeten
Je wilt dat je flyer de ontvanger tot actie noopt. Het is immers de bedoeling dat deze iets bij je gaat afnemen, of naar je evenement toe komt. Daar moet je diegene dan wel toe aanzetten. Dat doe je door middel van een duidelijke oproep, die we de call-to-action noemen. Die geeft kort en duidelijk aan wat je in feite wilt dat de ontvanger doet. Of het nu gaat om het bezoeken van je website, ingaan op een kortingsactie, deelnemen aan een evenement of contact opnemen voor meer informatie, zorg ervoor degene die jouw flyer leest de boodschap tot actie duidelijk meekrijgt!
Zorg voor lucht in je ontwerp
Je flyer is geen epistel waar je eindeloos informatie op kwijt kunt. Een overvolle flyer spreekt niet aan en is onaantrekkelijk. Bovendien gaat het voorbij aan de gedachte om je boodschap snel en efficiënt te communiceren. Veel ontvangers van een flyer gooien hem immers ook weer snel weg, dus in de tijd die men er wel aan besteed om hem te bekijken, moet alles ook duidelijk kunnen worden. Prop je ontwerp dus niet vol met tekst, maar houdt het bij de belangrijkste informatie en natuurlijk de eerdergenoemde call-to-action!
Aansprekend beeld gebruiken
Een stukje papier met wat tekst erop spreekt niet tot de verbeelding. Het communiceert geen gevoel naar de ontvanger, die er dan ook niet snel een positief gevoel bij zal ontwikkelen. Beeld kan een groot verschil maken. Zorg voor een aansprekend beeld om je tekst te begeleiden waarmee je een positief beeld schept van hetgeen jij in de aanbieding hebt. Het beeld is ook meteen de eerste indruk. Als dit beeld aanspreekt, is dat reden om ook de tekst te lezen. Anders is de kans groot dat je flyer ongelezen in de prullenbak verdwijnt.

Afzender en contactgegevens
Om je doel te bereiken, maar ook om aan de behoefte van duidelijkheid van de ontvanger te voldoen, is het cruciaal om niet te vergeten duidelijk te vermelden op je flyer dat jij de afzender bent. Vergezel dit ook van de noodzakelijke contactgegevens die de ontvanger kan gebruiken om je te vinden of contact met je op te nemen. Het is een klassieke fout om zoiets essentieels te vergeten, en dan verminder je de kans op het behalen van succes met je flyers aanzienlijk. Mensen nemen immers lang niet altijd de moeite om zelf op zoektocht te gaan om die duidelijkheid te verschaffen.
Bovenstaande zaken zijn gouden regels bij het ontwerpen van een goede flyer. Neem ze in acht wanneer je aan de slag gaat, want anders loop je het risico geld te investeren in iets wat geen of nauwelijks effect gaat sorteren. Een flyer ontwerpen is iets om serieus tijd in te investeren. Laat hem pas drukken als je echt goed nagegaan bent of je ontwerp duidelijk en aansprekend genoeg is.