You are here: Home » Zakelijk » Offline marketing: 4 efficiënte & handige tips!

Offline marketing: 4 efficiënte & handige tips!

door Jaro
offline-marketing

De meeste marketing vind logischerwijs online plaats, maar we moeten niet vergeten dat ook offline marketing nog steeds erg belangrijk is. Niet alleen voor grote bedrijven, maar ook voor kleinere bedrijven. Wat is offline marketing? En hoe pas je dit toe bij je bedrijf?

Wat is offline marketing?

Het principe van offline marketing is eenvoudig. Deze term beslaat eigenlijk alle marketing die je offline, oftewel niet via het internet uitvoert. Denk aan je visitekaartje, mond-tot-mond reclame, het ophangen van posters en bijvoorbeeld het verspreiden van flyers. De traditionele marketing om het zo maar even te noemen. Maar hoe pak je dit aan anno 2020? Wij hebben wat tips en offline marketing voorbeelden op een rijtje gezet!

Voordelen offline marketing

Allereerst is het natuurlijk fijn om te weten wat de voordelen zijn van deze marketingtak. Wat maakt offlinepromotie nu zo effectief? Wij hebben een aantal voordelen op een rijtje gezet:

Fysiek contact met mensen

Bij online marketing is het soms lastig om de response te meten. Je weet natuurlijk niet hoe mensen ‘echt’ reageren. Bij offline promotie krijg je gelijk reactie en kun je hier vervolgens weer goed op anticiperen. Erg effectief dus!

Je straalt vertrouwen uit

Op het internet kan iedereen zich anders voordoen dan in het echt. In real life is dit een stuk lastiger. Daarom straalt offline promotie vaak meer vertrouwen uit. Daarnaast vinden potentiele klanten het altijd fijn om goed beeld van een bedrijf te hebben en dat bereik je als geen ander wanneer je jezelf laat zien.

1 Mond-tot-mond

De meeste effectieve manier van offline marketing is nog steeds mond-tot-mond reclame. Daarnaast is dit een relatief eenvoudige methode die je niet veel tijd hoeft te kosten. Maar hoe pak je dit aan? De sleutel zit hem in het tevreden houden van klanten. Wanneer jij klanten tevreden achterlaat, zal de reclame vanzelf gaan. De klant zal het vervolgens aan anderen gaan vertellen en hier kunnen zo weer nieuwe samenwerkingen uit ontstaan.

offline-marketing-mond-tot-mond

2. Sponsoren

Een ander effectieve manier van offline promotie is het sponsoren van een evenement. Denk bijvoorbeeld aan een voetbaltoernooi in de buurt of een theatervoorstelling in een lokaal theater. Kies wel een evenement dat enigszins aansluit bij je doelgroep. Onderzoek wijst namelijk uit dat de namen van sponsoren vaak in het geheugen van bezoekers blijven hangen. Zo kun je bijvoorbeeld vaak een banner ophangen bij het evenement of wordt je naam genoemd bij de aftiteling.

3. Cadeautjes

Iedereen houdt van cadeautjes en verrassingen. Het weggeven van kleinigheidjes met je bedrijfslogo erop gedrukt is daarom ook een effectieve manier om mensen te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan mooie pennen, een notitieboekje, koffiekopjes of iets anders. Het kost wel wat geld, maar als je dit op grote schaal doet, dan valt de prijs per product vaak reuze mee. 

4. Televisie en Radio

Het verschil tussen online en offline marketing zit hem in het gebruik van ‘internet’. Reclame via televisie of radio valt dus onder offline media. Dit is een relatief dure vorm van marketing, maar we benoemen hem toch. Wanneer je budget beschikbaar hebt voor je marketingcampagne dan zijn televisie en radio effectieve platformen om je bedrijf te promoten. Denk bijvoorbeeld aan een reclamefilmpje of een advertentie op de radio. Misschien ken je wel iemand die bij de televisie werkt die voor jou iets kan regelen?

Kortom, offline marketing is anno 2020 nog steeds erg effectief. Dit in combinatie met online promotie zorgt ervoor dat je jouw doelgroep op effectieve wijze bereikt. Wat is jouw favoriete vorm van offline promotie? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

 

Related Articles