Streamingsdiensten zijn de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond geschoten. Netflix, Amazon Prime Video, HBO Max, Discovery+ en Disney+ zijn hier slechts een aantal voorbeelden van. De meeste Nederlanders hebben een abonnement op minimaal één streamingdienst, maar er zijn ook mensen die een abonnement op meerdere diensten hebben. Geldt dit ook voor jou? Grote kans dat je vaak streamt. In dat geval vind je het misschien leuk om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op dit gebied. Wat dat betreft ben je hier aan het juiste adres. In deze tekst hebben wij namelijk vijf trends die de streaming industrie in 2023 beschrijven op een rijtje gezet.
1. Maatregelen tegen delen van accounts
Streamingdiensten hebben in 2023 maatregelen genomen tegen het delen van accounts, zo blijkt uit onderzoek van ExpressVPN. Dit is één van de trends die zich het afgelopen jaar afspeelde binnen de streaming industrie. Vooral Netflix was bijzonder actief op dit gebied. Voorheen konden abonnees van deze streamingdienst probleemloos een account delen met mensen die niet onder hetzelfde dak woonden, maar dit veranderde in 2023. Wie tegenwoordig een Netflix-account op een ander apparaat gebruikt, moet binnen vijftien minuten een code invoeren. Doe je dit niet? Dan kun je geen films en series kijken via deze streamingdienst.
2. Streamingsdiensten blijven onverminderd populair
2023 was geen makkelijk jaar voor streamingdiensten. Bedrijven binnen deze industrie kwamen namelijk de nodige uitdagingen tegen, zoals de staking van acteurs en schrijvers in de zomer. Ondanks de tegenslagen blijven streamingdiensten onverminderd populair. Sterker nog, ze blijven groeien. Deze trend wordt de komende jaren doorgezet. Volgens recent onderzoek van eMarketer zijn er in 2025 wereldwijd zo’n 2,3 miljard streamingabonnementen. Dit is liefst 10 procent meer dan het aantal abonnement in 2022.
3. Geïnspireerd op boeken en videogames
Een derde trend die de streaming industrie in 2023 beschrijft, is dat steeds meer streamingdiensten zich laten inspireren door boeken en videogames. Deze trend werd een jaar eerder al ingezet met de verfilming van onder andere House of The Dragon (Max) en The Lord of the Rings: Rings of Power (Prime). Ook in 2023 verschenen er weer titels die gebaseerd zijn op boeken en videogames, zoals The Night Agent, One Piece en The Last of Us. In 2024 zet deze trend zich voort, want er staan verfilmingen van Avatar: The Last Airbender, Daredevil: Born Again en The Acolyte op de planning.
4. Niet-originele content was populair
Veel streamingdiensten gooiden de laatste jaren hoge ogen met originele content. Ook in 2023 keken abonnees hier veelvuldig naar, maar ook niet-originele films en series werden goed bekeken. De serie Suits is hier een goed voorbeeld van. Deze serie liep aanvankelijk op USA Network, maar is tegenwoordig ook te zien op Netflix. Een gouden zet, want van 3 tot 9 juli werd er liefst 3,7 miljard minuten naar Suits gekeken door abonnees van deze streamingdienst.
5. Consolidatie van platformen
De vijfde en laatste trend die de streaming industrie in 2023 beschrijft, is de consolidatie van platformen. Hiermee wordt bedoeld dat steeds meer bedrijven in deze industrie fuseren. De fusie van HBO Max en Discovery+ tot Max is hier een goed voorbeeld van. Door een fusie blijven de kosten beter beheersbaar en is het voor streamingdiensten bovendien makkelijker om te concurreren met Netflix.