You are here: Home » Zakelijk » Adverteren via Pinterest: hoe werkt het?

Adverteren via Pinterest: hoe werkt het?

door Jaro
adverteren-pinterest-blogo

Sinds kort is het ook in Nederland mogelijk om te adverteren op Pinterest. Online adverteren is vandaag de dag minstens zo belangrijk als offline adverteren. Via Facebook, Twitter, Instagram en nu dus ook via Pinterest. Maar hoe werkt het precies? Wat zijn de do’s and don’ts? In dit artikel leggen we het uit!

Adverteren op Pinterest

Pinterest is een Social Media platform waarbij afbeeldingen centraal staan. Net als bij Instagram, alleen steekt Pinterest net iets anders in elkaar. Zo draait het hier om ‘pins’. Dit zijn foto’s die gebruikers kunnen ‘pinnen’. Zo kunnen gebruikers albums maken van deze pins en op de manier de pins organiseren. Sinds kort is het mogelijk voor bedrijven om te adverteren op Pinterest. Hoe gaat dit precies in zijn werk?

De doelgroep op Pinterest

Als je overweegt om te adverteren op Pinterest, dan is het natuurlijk belangrijk om te weten of jou doelgroep wel op dit platform te vinden is. Want wie zitten er eigenlijk op Pinterest? De doelgroep zijn als het ware jongvolwassen vrouwen in de leeftijdscategorie tussen de 20 en 40 jaar. Bijna een miljoen mensen gebruiken het platform dagelijks, dus het is erg interessant om als bedrijf op Pinterest actief te zijn.

adverteren-pinterest-zakelijk-blogo

Pinterest voor bedrijven

Op Pinterest zoeken de gebruikers voornamelijk naar inspiratie. Jij kunt als bedrijf deze inspiratie aanbieden (als pin). Door te adverteren zorg je dat jouw pins op de tijdlijn van relevante gebruikers verschijnt. Als jouw pin interessant is, dan zullen zij deze hopelijk ‘pinnen’ en dat zorgt ervoor dat je bereik groeit.

Hoe gaat het precies in zijn werk?

Nu je weet wat je kunt bereiken, ben je natuurlijk benieuwd hoe het in zijn werk gaat. De mogelijkheden zijn, net als bij Facebook adverteren, eindeloos. Allereerst dien je een zakelijk Pinterest account aan te maken. Dit duurt niet lang en is relatief eenvoudig. Daarnaast zorg je dat je profiel alle complete informatie bevat. Claim je website, voeg andere Social Media kanalen toen en link naar je website.

Pinterest adverteren

Nu is het tijd om een campagne op te zetten. Dit werkt eigenlijk precies hetzelfde als op Facebook en Instagram. Je kiest je advertentiegroep, het niveau van de advertentie en je doel. Je kunt kiezen voor verschillende doelstellingen. Denk aan ‘merkherkenning’, ‘verkeer’, ‘appinstallatie’ en ‘videoweergaven’. Het ligt er maar net aan wat je doelstelling is. Vervolgens is het tijd om je budget en planning in te vullen en je advertentie te optimaliseren. Je kunt kiezen uit onderstaande type advertenties:

Gesponsorde video

Een video die verschijnt op de tijdlijn van de advertentiegroep en binnen de zoekresultaten.

Gesponsorde Pin

Hetzelfde verhaal als bij de gesponsorde video, alleen dan in de vorm van de populaire ‘pin’.

Gesponsorde app pin

Dit is als het ware een gesponsorde pin, maar dan kunnen gebruikers direct je app downloaden. Erg effectief als je een nieuwe app bezit die je wilt promoten.

Gesponsorde carrousels

Dit is vergelijkbaar met een gesponsorde pin. Het enigste verschil is dat je bij dit type advertentie meerdere afbeeldingen kunt toevoegen als een soort slider. Handig voor als je meerdere producten wilt promoten. Er kunnen maximaal 5 afbeeldingen in de carrousel.

Zo, dit was een korte samenvatting van de mogelijkheden voor zakelijk Pinterest gebruik. Heb jij het al een keer geprobeerd? Zo ja, dan horen we graag je ervaringen!

Related Articles