You are here: Home » Gezond » Met deze 7 tips kom je weer in balans

Met deze 7 tips kom je weer in balans

door danny
Met deze 7 tips kom je weer in balans

Heb jij ook wel eens geestelijke of lichamelijke klachten? Slaap je slecht, ben je oververmoeid, voel je je onrustig of lusteloos, of zit je niet lekker in je vel? Wees gerust, je bent zeker niet de enige. Veel mensen kampen met klachten, bijvoorbeeld door stress door de gehaaste maatschappij waarin we leven. De afgelopen maanden is daar bovendien ook nog eens de coronacrisis bij gekomen. Mensen zijn bang om ziek te worden of maken zich zorgen om familie of vrienden, hebben opeens veel thuis moeten werken en dat ook nog eens moeten combineren met kinderen die thuis zaten of zagen opeens hun inkomsten verminderen.

De wereld stond op zijn kop de afgelopen maanden. En hoe de toekomst eruit komt te zien is nog erg onzeker. Er gebeuren een hoop dingen die we niet kunnen beïnvloeden. Maar er zijn ook zaken die je wel zelf kunt doen. Veel klachten die mensen hebben, zijn namelijk het gevolg van onbalans. Onderstaande tips kunnen je helpen om weer in balans te komen. Onthoud hierbij wel dat balans iets persoonlijks is. Niemand is precies hetzelfde, en niemand zal dus baat hebben bij alle tips. Zoek uit wat bij jou past, en breng je leven weer in balans!

1. Slaap voldoende…

Het is bekend dat niet iedereen voldoende slaap nodig heeft. Waar voor de ene persoon zeven uur per nacht voldoende is, heeft een ander minimaal acht uur slaap nodig. Hoeveel uur voor jou ook ideaal is, zorg dat je dat minimaal haalt. Ga op tijd naar bed, en bedenk dat er morgen weer een dag is om allerlei dingen te doen.

2. … En zorg voor een goede nachtrust

Overigens gaat het bij slaap niet alleen om het aantal uur, maar ook om de kwaliteit. Je dag- en nachtritme wordt onder andere bepaald door de hoeveelheid licht die je ogen waarnemen. Zodra het donker wordt, gaan je hersenen zich automatisch voorbereiden op slaap. Zorg dus voor een donkere slaapkamer. Kijk ook geen televisie meer voor het slapengaan, en leg je mobiel tijdig weg. Fris beddengoed helpt ook veel mensen.

3. Hoe voedingssupplementen je kunnen helpen

In ons land zijn we redelijk terughoudend in medicijngebruik bij klachten. Er zijn echter diverse voedingssupplementen die je kunnen helpen weer in balans te komen. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld baat bij het innemen van extra vitamine B, C, D, of E, magnesium of kalium. Of bij het gebruik van cannabidiol. Dit laatste kan verzachtend werken bij klachten door onder andere pijn te verminderen, te zorgen voor een betere nachtrust en de eetlust op te wekken.

4. Gezonde voeding

Gezonde voeding

De afgelopen maanden waren veel horecagelegenheden gesloten. Hierdoor waren mensen meer aangewezen op thuis koken. Doordat er thuis werd gewerkt en er geen reistijd was en mensen lang in de file moesten staan, was hier ook meer tijd voor. Hoewel horeca langzaamaan weer geopend zal gaan worden, is het helemaal niet zo’n verkeerd idee thuis te blijven koken en eten. Je weet beter wat je binnenkrijgt, en kunt gemakkelijker gezondere keuzes maken. Zoals het eten van vezelrijke producten en voldoende groente en fruit. Door bewust gezond te eten blijft je energiepeil op niveau en ben je minder gestresst, en daardoor beter in balans.

5. Zorg voor voldoende beweging

Beweging heeft een positieve invloed op zowel je lichaam als geest. Het is goed voor je doorzettingsvermogen. Daarnaast verhoogt het je energieniveau en slaap je beter door gezonde vermoeidheid. Ook pieker je minder, en geeft het daarom een mentale opkikker. Tijdens beweging verdrijf je negatieve gedachten en maak je ruimte om positief te denken. Kom van je bank af en ga iets doen dat je leuk vindt. Hoewel de afgelopen maanden aangeraden werd zoveel mogelijk thuis te blijven, waren wandelen, joggen en fietsen best mogelijk. Nu de regels versoepeld worden, komen er ook steeds meer mogelijkheden.

6. Doe een ding tegelijkertijd

Multitasken komt oorspronkelijk uit de IT-wereld. Het was een grote stap dat een computer meerdere taken tegelijkertijd kon uitvoeren. Ergens werd het populair te denken dat wij als mensen dat ook konden. Intussen heeft onderzoek en de praktijk uitgewezen dat dat echter niet het geval is. Multitasking bij mensen is ineffectief en ook nog eens ongezond. De kans is groter dat taken nooit worden afgemaakt, en het kost ook nog eens extra energie. Focus je daarom volledig op een taak, en doe die dan ook goed. Het afronden van taken geeft je een gelukkig en voldaan gevoel, dat energie levert en bijdraagt aan een betere balans.

7. Ontspan regelmatig

Het tempo ligt tegenwoordig hoog in onze maatschappij. Meegaan in de stroom zorgt echter bij veel mensen voor onder andere stressgerelateerde klachten. Op bepaalde tijden moeten presteren is helemaal niet slecht voor. Wel als dit te lang achter elkaar het geval is. Laat daarom het idee los dat je alles moet willen hebben en doen. Zeg ook eens ‘nee’ tegen andere mensen. Een goede vriend of vriendin zal dat geen probleem vinden. Plan daarnaast vrije tijd gewoon in je agenda in. Voor een goed balans is het nodig om ongeveer twintig procent van je tijd iets ontspannen voor jezelf te doen of te niksen.

Let op: Bovenstaande tips om weer in balans te komen zijn geen medisch advies.

Related Articles