Bekijk welke elektrische voertuigen goedkoper worden en hoe dit de online handelsprijzen van topfabrikanten kan beïnvloeden.
Worden Elektrische Voertuigen Goedkoper?
Volgens Cox Automotive is de belangrijkste factor die consumenten ervan weerhoudt EV’s (elektrische voertuigen) te kopen de prijs. In juni van dit jaar kostte een EV in Amerika gemiddeld 66.997 dollar, dat is 14% meer dan een jaar eerder. De twee belangrijkste redenen waren de vertragingen in de toeleveringsketen en de hoge inflatie. Het goede nieuws, volgens John Bozzella van de Alliance for Automotive Innovation, is dat de verhoogde prijzen “deels te wijten zijn aan problemen in de toeleveringsketen”, die van voorbijgaande aard kunnen zijn. Hij vervolgt dat het door verbeteringen in de batterijconstructie steeds beter mogelijk wordt om goedkopere EV’s te produceren.
Een voordeel van het kopen van een EV in de VS was de federale belastingvermindering van $7.500 voor consumenten, maar deze financiële steun was gericht op consumenten met een lager inkomen en gold dus alleen voor EV’s met een prijs van minder dan $55.000 (tenzij ze groter waren) en voor kopers met een inkomen onder een bepaald niveau. Autofabrikanten werden gemotiveerd om goedkopere modellen te produceren om de belastingvermindering te kunnen aanbieden, maar de populairste EV in het land – de Tesla Model Y SUV – was de enige die daadwerkelijk profiteerde van de belastingvermindering.
Om het aantal EV’s te vergroten, moeten ze minder kosten en voor meer consumenten toegankelijk zijn, hetzij door de prijs en/of prikkels, zegt Michelle Krebs van Cox Automotive. In augustus was er officieel sprake van om de belastingvermindering te verlengen tot na de limiet van 200.000 eenheden per fabrikant, en Amerikaanse senatoren wilden ook limieten instellen voor EV-prijzen. Laten we eens nader bekijken hoe zowel EV-fabrikanten als diverse overheidsinitiatieven helpen om de populariteit van EV’s te stimuleren, en hoe zo’n groeispurt in de sector van invloed kan zijn op de online handelsprijzen van top EV-fabrikanten.
Tegenwind
Om EV’s tegen lagere prijzen te kunnen aanbieden, moeten fabrikanten een manier vinden om voldoende fondsen aan te trekken, wat niet eenvoudig is in een klimaat van hoge rentevoeten, grondstofprijzen, energiekosten en onderdelentekorten. Rivian zei in juli dat het 6% van zijn personeelsbestand zou moeten ontslaan om de kosten laag te houden. Canoo zat zo krap bij kas dat het bijna niet in staat leek zijn schulden af te lossen. In juni zei Lordstown Motors dat het “sterk betwijfelde” of het over voldoende kapitaal beschikte om nog een jaar zo door te gaan.
Tesla sloot in juni zijn vestiging in San Mateo, Californië, ten koste van 229 werknemers. Tesla had te lijden gehad onder de lockdowns in Shanghai, waardoor hun belangrijkste fabriek enkele weken dicht moest. CEO Elon Musk reageerde met een personeelsstop, terwijl hij ook de prijzen van de belangrijkste Tesla-modellen verhoogde. Verwacht wordt dat de concrete financiële resultaten van de prijsverhogingen pas in de tweede helft van het jaar zichtbaar zullen worden. Tesla heeft zich echter ook gericht op het verlagen van de kosten door de Enhanced Autopilot-functie opnieuw te installeren op veel van hun voertuigen, die betaalbaarder is dan hun Full Self-Driving Package ($ 6.000 ten opzichte van $ 12.000). Ondanks de uitdagingen controleert Tesla 66% van de EV-markt in de VS en produceert het ook Europa’s meest geliefde EV – de Tesla Model 3.
De reis tot nu toe
Halverwege het jaar was de vraag naar EV’s wereldwijd sterk en in het tweede kwartaal werden 13% meer auto’s op batterijen verkocht dan in het eerste kwartaal. In juni overschreed het totale aantal EV’s op wegen over de hele wereld de 20 miljoen (vergeleken met slechts één miljoen zes jaar geleden). Er is ook potentieel om EV-markten te ontwikkelen in Mexico, Zuidoost-Azië, India en Brazilië. Bij dit alles moet worden opgemerkt dat het aantal nieuwe EV’s dat in het tweede kwartaal van 2022 werd verkocht 20% lager lag dan het aantal dat in hetzelfde kwartaal een jaar eerder werd verkocht. En om het een en ander in perspectief te plaatsen: tegen eind 2022 zal slechts 2% van alle passagiersvoertuigen ter wereld elektrisch zijn. Er moet nog veel vooruitgang worden geboekt om de groei van de wereldwijde EV-markt te bevorderen, en een groot deel daarvan moet gebeuren door de prijzen te verlagen. Dat blijkt wel uit het feit dat China’s populairste EV in de eerste helft van 2022 de Hongguang Mini was, die slechts 560 kg weegt en voor slechts 4.700 dollar wordt verkocht. Ook in India hebben EV’s hun intrede gedaan in de categorie van de kleinere driewielers.
De weg vooruit
Toen de tweede helft van 2022 begon, was de Nissan Leaf een van de meest bescheiden geprijsde EV’s op de markt, vanaf 28.375 dollar, maar met een 147 pk sterke motor en een hele reeks rijhulpfuncties. De Mazda MX-30 is een andere goede optie, geprijsd vanaf 34.695 dollar en uitgerust met ruitenwissers met regensensor en blind-spot monitoring. De Hyundai Kona EV SL, voor een betaalbare $ 35.225, heeft een zeer indrukwekkend bereik van 258 mijl. Als uw CFD handelsportefeuille één van deze top EV merken bevat, is het de moeite waard om de huidige en komende marktprestaties in de gaten te houden, zodat u meer geinformeerde online handelsbeslissingen kunt nemen.