You are here: Home » Business » Dit is wat de functie van een medewerker klantenservice in praktijk inhoudt

Dit is wat de functie van een medewerker klantenservice in praktijk inhoudt

door danny
Dit is wat de functie van een medewerker klantenservice in praktijk inhoudt

Leuk hoor, die vacatureteksten die jou helemaal inpakken met beloftes over bedrijfsuitjes, lekkere koffie en een informele werksfeer. Maar wat houdt de functie nou precies in? En dan hebben we het niet over “in theorie”, maar over hoe zo’n werkdag er in praktijk nou écht uitziet. Wij leggen het je uit!

Overweeg je te solliciteren naar een functie als medewerker klantenservice? Dan wil je natuurlijk eerst de nodige informatie verzamelen. Zo is het logisch dat je wil weten wat jouw kansen op de arbeidsmarkt zijn, maar ook wat voor salaris hierbij komt kijken en uiteraard wat de taken en functie-eisen in deze functie zijn. Wij zetten het voor je op een rijtje.

Het functieprofiel van een medewerker klantenservice

Uiteraard verschillen de vereisten, de functieomschrijving en de dagelijkse taken per bedrijf/organisatie en per vacature, maar over het algemeen houdt de functie medewerker klantenservice het volgende in:

  • Klanten helpen bij hun vragen, problemen en klachten.
  • Ondersteuning bieden aan bestaande klanten.
  • Problemen oplossen of klanten hiermee zo goed mogelijk op weg helpen.
  • De wens van de klant centraal stellen.
  • Altijd (!) klant- en servicegericht werken.

Je kunt hierbij op verschillende manieren contact hebben met de klanten. Veelal telefonisch, maar ook online zijn er steeds meer manieren om klanten te woord te staan. Denk aan social media, chats, e-mail of zelfs Whatsapp.

Het profiel van een geschikte medewerker klantenservice

Klinkt dit interessant, maar twijfel je of jouw profiel hierop aansluit? Wellicht word je wijzer van het volgende profiel dat over het algemeen als wenselijk wordt beschouwd in deze functie:

  • Je hebt veel energie (en straalt dit ook uit).
  • Je bent communicatief vaardig, kunt zaken kort en bondig bespreken en boodschappen helder overbrengen.
  • Je bent klantgericht.
  • Je kunt goed luisteren naar de klant en hier gepast op reageren.
  • Je houdt van aanpakken.
  • Je werkt effectief en weet je doel (in dit geval klanttevredenheid) te bereiken.
  • Je werkt efficiënt en gaat zorgvuldig met je tijd om.
  • Je kunt klanten op overtuigende wijze inspireren.

Werkaanbod voor medewerker klantenservice

Werkaanbod voor medewerker klantenservice

Momenteel zijn er in Nederland ongeveer 184.000 werknemers werkzaam als medewerker klantenservice. Met andere woorden, er is in dit werkgebied relatief veel werk beschikbaar. Dit komt omdat je als medewerker klantenservice bij veel verschillende soorten bedrijven aan de slag kan, zowel bij profit als non-profit bedrijven. De drie sectoren waar in deze functie het meest werk te vinden is, zijn: dienstverlening en administraties (27%), financieel en verzekeringen (19%) en Informatie en communicatie (17%).

De reden dat er veel vraag is naar deze functie is omdat organisaties meer en meer aandacht besteden aan klanttevredenheid. Dit heeft onder andere te maken met de opkomst van online bedrijven waardoor ze zich meer willen onderscheiden van de concurrenten. Daarnaast spelen uiteraard ook online reviews een steeds grotere rol bij het imago van een bedrijf. Om klanten tevreden te houden wordt er dus meer en meer aandacht besteed aan de klantenservice.

Vergroot je kansen met een opleiding

En? Is dit iets voor jou? Overweeg dan ook zeker of een gerichte opleiding tot medewerker klantenservice interessant is voor jou. Hiermee vergroot je namelijk je kansen aanzienlijk. Zeker in tijden van corona! 

Related Articles