Verstoring van de toeleveringsketen, vertragingen in de verzending, personeelstekorten en wereldwijde conflicten hebben de manier waarop de wereld zaken doet veranderd. In 2022 deden onder meer de volgende trends al hun intrede in B2B Commerce: het sneller afhandelen van bestellingen, personalisering en customer self-service. Als je in 2022 nog niet van deze trends hebt geprofiteerd, is dit de kans om jouw marketing- en verkoopstrategie te verbeteren.
B2B e-commerce groeiden het afgelopen jaar hard. Statista voorspelt dat in 2023 zo’n 17% van B2B sales online gebeurt. Uit gegevens van McKinsey blijkt dat maar liefst 65% van de B2B-bedrijven dit jaar alleen nog maar online verkopen. Kortom: B2B Commerce is here to stay. In deze blog zetten we de belangrijkste B2B e-commerce trends voor 2023 voor je op een rijtje.
Sneller uitgevoerde bestellingen
De klant verwacht steeds kortere levertijd na het plaatsen van online bestellingen. Doe een beroep op derden om je fulfillment-proces te stroomlijnen en de kosten, inclusief die van je voorraadbeheer, te verlagen. Zo kan jij je richten op je sales en je online marketing. Door gebruik te maken van slimme order management tools kunnen B2B-bedrijven net zo efficiënt afhandelen als B2C webshops.
Verkopen door middle van third-party online marketplaces
Steeds meer B2B-klanten kopen via marktplaatsen. De kracht van die platformen is dat ze nieuwe klanten kunnen bereiken. Zo kan je nieuwe producten testen en je verkoop eenvoudig uitbreiden naar het buitenland.
Verkoop via social media
Social commerce wordt vaak beschouwd als een B2C e-commerce strategie, maar ook B2B-merken maken hier steeds vaker gebruik van. Momenteel gebruikt 46% van de B2B-kopers sociale media om meer te weten te komen over beschikbare oplossingen, 40% gebruikt het om oplossingen te vergelijken en 35% gebruikt het voor need-to-know informatie voordat ze een aankoop afronden.
Bedrijven zetten in op duurzaamheid
Nu het besef van klimaatverandering wereldwijd toeneemt, nemen steeds meer bedrijven initiatieven rond duurzaamheid. Goed voor het milieu, maar ook voor de zaken. Klanten zijn namelijk 4,3 keer loyaler aan milieuvriendelijke bedrijven. Denk aan milieuvriendelijke verpakkingen, productmaterialen of het verminderen van het energieverbruik bij de productie.
Gepersonaliseerde ervaringen
B2B-merken moeten zich meten met B2C-merken als het gaat om het personaliseren van winkelervaringen. De verwachtingen van klanten zijn hooggespannen. B2B-merken kunnen hun publiek beter begrijpen door regelmatig klantgegevens te verzamelen en deze te gebruiken om het kooptraject te personaliseren. Denk aan gepersonaliseerde aanbevelingen op basis van pagina’s die klanten al hebben bekeken, retargeting om aarzelende klanten tot aankoop aan te zetten en campagnes rond achtergelaten winkelwagens om klanten te herinneren aan vergeten artikelen.
Mobile-first websites
Als ze dat nog niet hebben gedaan, moeten bedrijven prioriteit geven aan het maken van een responsieve mobiele website of een downloadbare mobiele app. Verder zouden B2B e-commerce winkels in het komende jaar kunnen overwegen om één-klik-checkout op hun sites te introduceren.
Self-service klantportalen
Nu B2B-merken steeds vaker producten online verkopen, vinden kopers het steeds prettiger om producten te kopen met beperkte tot geen ondersteuning. Hoewel complexere verkoopcycli altijd enige vorm van menselijke interactie zullen vereisen, kan je het aankoopproces voor eenvoudige transacties wel zo veel mogelijk automatiseren.
Headless Commerce
Headless commerce architectuur laat B2B-merken de front-end van de website scheiden van de back-end. Deze structuur geeft retailers meer vrijheid om te bouwen en aan te passen wat ze maar willen. Voordelen van headless:
– Volledige aanpassing
– Snellere laadtijden van pagina’s
– Minder behoefte aan IT-ondersteuning
– Meer controle en sneller schalen
– Snellere marktintroductietijd
Biedt een naadloze omnichannel-ervaring
Met omnichannelverkoop kunnen klanten via verschillende kanalen informatie zoeken of aankopen doen, via traditionele methoden, interacties op afstand of zelfbedieningsopties. En dat is ook precies wat B2B-klanten verwachten.