You are here: Home » Gezond » Kramp voorkomen na het sporten doe je zo!

Kramp voorkomen na het sporten doe je zo!

door Jaro

Sporten, is gezond, dat weten we inmiddels allemaal. Veel sporten kan echter lijden tot het verzuren van je spieren. Je kunt je spieren minder intensief gebruiken en deze verzuring kan zorgen voor spierpijn en kramp. Met name laatstgenoemde kan erg vervelend zijn. Hoe kun je kramp voorkomen? Er zijn verschillende manieren om bijvoorbeeld kuitkramp te voorkomen of beenkramp te voorkomen. Wij hebben ze hieronder op een rijtje gezet!

Wat is kramp?

Kramp is dus de verzuring van de spieren, maar hoe treedt deze verzuring op? Dit gebeurt wanneer er te weinig zuurstof naar de spieren gaat. Oftewel wanneer je buiten adem bent of erg vermoeid. Dé oplossing is dus het creëren van een betere conditie. Zo zal er voldoende zuurstof naar de spieren gaan en wordt verzuring voorkomen. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, toch wil je kramp het liefst voorkomen…

Kramp voorkomen

Wat te doen tegen kramp? Je kunt natuurlijk een middel tegen kramp nemen dat ervoor zorgt dat de kramp weer weggaat, maar voorkomen is altijd beter dan genezen. Je kunt de kramp dus het beste voorkomen. Maar hoe kun je kramp voorkomen? Je kunt kramp voorkomen door minder intensief te sporten, maar wanneer je veel sport, dan wil je natuurlijk niet minderen. Gelukkig zijn er ook andere manieren om kramp te voorkomen.

kramp-voorkomen

1 Zorg dat je goed traint

Kramp is dus eigenlijk een teken van je lichaam om aan te geven dat je spieren verzuurd zijn door een zuurstoftekort. Een manier om ervoor te zorgen dat dit minder snel gebeurd? Trainen! Met name het verbeteren van je conditie is een must. Zo is je hartlongfunctie beter en wordt er meer zuurstof opgenomen in je bloed. Daarnaast is het trainen van de spieren ook een goed idee. Getrainde spieren zullen namelijk minder snel verzuren. 

2 Zorg ervoor dat je voldoende eet

Kramp treedt vaak op bij sporten waarbij je voor lange tijd in beweging bent. Denk bijvoorbeeld aan hardlopen, wielrennen, voetballen of schaatsen. Tijdens het beoefenen van deze sporten gebruikt je lichaam veel voedingsstoffen. Het is dus essentieel om goed te eten. Niet alleen voor én na het sporten, maar ook tijdens. Houd je energieniveau op pijl en je kramp zal een stuk minder zijn. Ook het nemen van voedingssupplementen kan kramp voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan magnesiumtabletten tegen kramp, of vitaminepillen.

3 Zorg voor voldoende vocht inname

Naast eten is ook drinken erg belangrijk. Uitdroging van je lichaam is namelijk een van de meest voorkomende oorzaken van kramp. De regel is anderhalve liter water per dag, maar als sporter raden we je aan om minstens twee liter per dag te drinken. Ook kun je kiezen voor het drinken van sportdrankjes zoals AA of Gatorade.

4 De juiste lichaamstemperatuur

Een andere oorzaak van kramp is een extreme lichaamstemperatuur. Denk bijvoorbeeld aan oververhitting, maar ook als je lichaam extreem koud is zul je eerder last hebben van kramp. Kleed je dus gepast aan tijdens het sporten. Het beste kun je je in laagjes aankleden. Zo kun je tijdens het sporten verschillende lagen uittrekken als je het warm krijgt. Ook is het belangrijk om ventilerende kleding aan te trekken. Zo zal je kleding niet helemaal doorweekt zijn tijdens het sporten.

Kortom, kramp voorkomen is niet eenvoudig, maar het kan wel. Bovenstaande tips zullen je gegarandeerd helpen. Heb jij vaak last van kramp? Zo ja, wat doe jij tegen kramp? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

 

Related Articles