You are here: Home » Gezond » 5 eet- en drinktips voor hardlopers

5 eet- en drinktips voor hardlopers

door danny
5 eet- en drinktips voor hardlopers

Wanneer je langdurig gaat hardlopen, vraag je veel van je lichaam. Om ervoor te zorgen dat je lichaam kan presteren zoals jij dat wilt, moet je voeding en vocht tot je nemen. Ook voor het herstel na het sporten is dit van belang. We geven een aantal eet- en drinktips voor hardlopers.

Geen maaltijd binnen twee uur voor het hardlopen

Het verteren van een maaltijd vraagt inspanning van je lichaam. Deze heeft een constante aanvoer nodig van bloed en zuurstop nar je maag-darmkanaal. Tijdens het hardlopen vragen je spieren om hetzelfde. Ga je te snel na een maaltijd hardlopen, dan kun je hierdoor last krijgen van maagklachten die het hardlopen onprettig maken. Toch moet je ook niet op een nuchtere maag gaan hardlopen, want dan kom je op den duur energie tekort. Daarom is het nog wel een optie om korter voor het hardlopen iets van fruit of een krentenbol te eten.

Eten tijdens het hardlopen

Als je langer dan een uur achterelkaar hardloopt, kan de glycogeenvoorraad in je spieren die voor energie zorgt uitgeput raken. Dit moet je proberen te voorkomen als je wilt kunnen blijven presteren. Dit door je door speciale sportvoeding tot je te nemen tijdens het hardlopen, zoals energy gels en energy bars. Je koop dit soort voeding bij een sportvoeding webshop. Alternatieven voor sportvoeding die wat minder snel opgenomen worden door het lichaam zijn bijvoorbeeld bananen, mueslirepen of ontbijtkoek.

Binnen twee uur na het hardlopen eten

Na het hardlopen heeft je lichaam dringend behoefte aan eiwitten en koolhydraten. Wacht daarom niet te lang met eten, maar doe het binnen twee uur. Je kunt specifieke sportvoeding eten die hierop toegespitst is, maar het mag ook een normale, volledige maaltijd zijn. Ook met een uitgebalanceerde maaltijd krijg je voldoende koolhydraten voor energie binnen en voldoende eiwitten voor spierherstel.

Drinken voor en na het hardlopen

Drinken voor en na het hardlopen

Wanneer je aan een duursport als hardlopen doet, verlies je veel vocht door het uit te zweten. Je vochtpijl moet echter wel op niveau gehouden worden voor je lichaam om naar behoren te blijven functioneren. Daarom is het belangrijk om in ieder geval een half uur voor het hardlopen nog vocht (het liefst water) tot je te nemen. Drink niet te veel in één keer, want dan kun je het onaangename gevoel krijgen dat buik je loopt te ‘klotsen’ tijdens het hardlopen. Na het hardlopen is het van belang om het verloren vocht zo snel mogelijk weer te compenseren door te drinken.

Drinken tijdens het hardlopen

Of je tijdens het hardlopen ook vocht tot je moet nemen, hangt af van hoe lang je gaat hardlopen en wat de temperatuur is waarin je gaat sporten. Bij een hoge temperatuur is het heel belangrijk om te zorgen dat ook onder het hardlopen kunt blijven drinken, omdat je dan extra veel vocht verliest. Ook als je een grote afstand gaat hardlopen, is dit wenselijk om zo goed mogelijk te kunnen blijven presteren. Speciale sportdranken geven je dan ook meteen nieuwe suikers om te verbranden.

 

Om een goede prestatie uit je lichaam te kunnen halen, moet je er dus ook goed voor zorgen voor, tijdens en na het hardlopen. De juiste voeding op het juiste moment kan het verschil maken. Het belang van voldoende vocht nemen mag je daarnaast ook nooit uit het oog verliezen. Zelfs als je probeert af te vallen is voeding en vocht een vereiste om langdurig te kunnen blijven hardlopen.

Related Articles