You are here: Home » Gezond » Eiwitrijke voeding: de complete lijst!

Eiwitrijke voeding: de complete lijst!

door Jaro
eiwitrijk-voedsel-blogo

Het menselijk lichaam heeft baat bij eiwitten. Eiwitten zorgen voor energie en je spieren worden er sterker van. Eiwitten kun je halen uit zowel dierlijke als plantaardige voeding. Wat is nu voeding met veel eiwitten? Wij hebben de meest eiwitrijke producten op een rijtje gezet. Want eiwitrijk eten is gezond!

Eiwitrijk voedsel

Eiwitten, veel mensen kunnen er geen genoeg van krijgen. Dat is ook niet zo gek, aangezien eiwitten, oftewel proteïnen, goed zijn voor het lichaam. Het innemen van eiwitten kan de spiergroei bevorderen, maar je kunt ook afvallen door veel eiwitten te eten. Mits je dit combineert met een verminderde inname van koolhydraten. Dit eiwitrijk dieet is sinds kort erg populair. Kortom, we willen allemaal eiwitrijk eten, maar waar haal je nu makkelijk veel eiwitten vandaan? Wij hebben een lijst opgesteld met de meest eiwitrijke producten. We hebben deze onderverdeeld in verschillende categorieën. Het getal achter desbetreffend voedingsmiddel is het aantal eiwitten per 100 gram.

Dierlijke producten

Allereerst zullen we de dierlijke eiwitrijke producten behandelen. Want dierlijke producten zijn over het algemeen rijk aan eiwitten.

Vlees

We beginnen met vlees. Vlees staat er bekend om rijk aan eiwitten te zijn en dat klopt ook zeker. Toch staat vlees steeds vaker ter discussie. Zo zijn bepaalde vleessoorten ongezond en heeft de vleesindustrie een grote negatieve impact op het milieu. Maar goed, wel veel eiwitten dus. Welk vlees bevat nu veel eiwitten? Onder andere rosbief (28), biefstuk (25), entrecôte (23), kipfilet (23), varkenshaas (23) en tartaar (22) bevatten veel eiwitten. Waarvan kip de gezondste optie is. Kipfilet is namelijk relatief mager en hier kun je dus veel van eten zonder aan te komen.

Vis

Naast vlees is ook vis een goede eiwitbron. Daarnaast bevatten veel vissoorten gezonde vetten en andere stoffen die goed zijn voor je gezondheid. Voor vis geldt weliswaar hetzelfde: niet goed voor het milieu, maar wanneer je vis eet met mate dan is er niets aan de hand. Vissoorten waar veel eiwitten in zitten: tonijn (25), zalm (25), inktvis (24), makreel (24), tong (23), sardines (22).

Zuivel

Als laatste ‘dierlijke’ categorie: zuivel. Ook in zuivelproducten zitten behoorlijk wat eiwitten. Wat zij de meest eiwitrijke producten? Onder andere: magere kwark (9), eieren (13), zachte kaas (10-16), harde kaas (25-35), skyr (11) en Parmezaanse kaas als absolute winnaar met maar liefst 40 eiwitten per 100 gram.

eiwitrijke-voeding-blogo

Plantaardige producten

Een misconceptie die je vaak hoort: je kunt niet eiwitrijk eten wanneer je alleen plantaardige voeding binnenkrijgt. Het tegendeel is waar… Steeds meer mensen kiezen voor een vegetarisch of veganistisch dieet en dit heeft ervoor gezorgd dat er steeds meer vleesvervangers in de winkels komen te liggen. Bovendien zijn er ook veel groentes en bonen die vol zitten met eiwitten. Welke plantaardige producten met veel eiwitten zijn er beschikbaar?

Groentes

Ook groentes bevatten eiwitten. Denk bijvoorbeeld aan: taugé (7), boerenkool (4), spruitjes (4), broccoli (3), spinazie (3), avocado (3).

Bonen

De meeste plantaardige eiwitten vind je terug in bonen. Welke bonen bevatten de meeste eiwitten? Denk aan: sojabonen (17), lupine (16), linzen (10), zwarte bonen (9), kidneybonen (8).

Granen

Naast groente en bonen zitten er ook veel eiwitten in granen. Hier volgt een overzicht: quinoa (16), amaranth (14), havermout (13), couscous (13), spelt (12), volkorenpaste (12).

Noten

Ook noten zitten vol met eiwitten. Qua eiwitten per 100 gram scoren noten en zaden erg goed. Maar je eet natuurlijk wel minder van deze producten. Voorbeelden: hennepzaad (37), zonnebloempitten (27), pinda’s (25), pompoenpitten (25), pistachenoten (20), lijnzaad (20).

Vleesvervangers

We sluiten deze lijst af met vleesvervangers. Want de supermarkten komen steeds voller te liggen met deze plantaardige producten. Denk bijvoorbeeld aan: seitan (22), vegetarisch gehakt (18), vegaburger (16), vega kipstukjes (14), tofu (12), tempeh (12).

Meer eiwitten binnenkrijgen?

Wil jij nog meer eiwitten binnenkrijgen? Dan kun je ook voor eiwitpoeder kiezen. Dit poeder kun je mixen met melk of water en hier zit een hoog eiwitgehalte in. Het smaakt een beetje als een milkshake en deze eiwitten shake is vooral populair onder sporters en bodybuilders.

Dit was onze eiwitten producten lijst. Hoeveel eiwitten krijg jij binnen? En wat zijn je favoriete eiwitrijke producten? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Related Articles