You are here: Home » Zakelijk » Email marketing: wat zijn de voor- en nadelen?

Email marketing: wat zijn de voor- en nadelen?

door Jaro

E-mail is een van de eerste online communicatiemiddelen en vandaag de dag wordt e-mail nog steeds volop gebruikt. Het is dan ook geen verrassing dat e-mail marketing een essentieel onderdeel van menig internet marketing strategie is. Maar wat zijn nu de voordelen van email marketing? En wat zijn de nadelen?

Email marketing

Allereerst is het belangrijk om te weten wat email marketing precies is? Email marketing is, zoals de naam al doet vermoeden, een vorm van marketing via email. Je stuurt als het ware e-mails naar mensen in je mailinglijst, oftewel klanten en potentiële klanten. Er zijn meerdere programma’s waarmee je bulk e-mails kunt versturen naar mensen in je lijst. Wat zijn de voordelen van deze manier van marketing?

1 Je bereikt de juiste mensen

Bij bijvoorbeeld Social Media marketing is het lastig om de juiste mensen te bereiken. Bij een mailinglist is dit niet het geval De mensen in je database bestaan vaak uit bestaande klanten of mensen die zichzelf hebben ingeschreven. De kans dat jouw mailtje(s) tot een sale leiden is dus vele malen groter.

2 Persoonlijk

Waar een post op Social Media of een tekst op je flyer gericht is aan een menigte, kun je een e-mail persoonlijk maken. Een e-mail is namelijk gericht aan een lezer. Je kunt de e-mails zelf personaliseren door de naam van de geadresseerde in de aanhef te zetten. Ook kun je de content natuurlijk personaliseren. Zo kun je bestaande klanten andere content sturen dan potentiële nieuwe klanten.

3 Erg efficiënt

Daarnaast is e mail marketing erg efficiënt. Zo hoeft iemand zich maar één keer in te schrijven en vanaf dat moment kun je hem telkens een mailtje sturen. Het is natuurlijk wel zaak om dit niet te overdrijven, want zodra diegene het als ‘spam’ gaat zien, dan zal deze persoon zich waarschijnlijk weer uitschrijven en dat wil je ook niet hebben.

4 Relatief goedkoop

Een ander voordeel zijn de lage kosten van email marketing. Deze manier van marketing kost vooral veel tijd, maar de kosten blijven vaak laag. Je moet weliswaar software aanschaffen voor het versturen van de e-mails en misschien laat je de e-mails door iemand ontwerpen, maar verder zijn er geen kosten aan verbonden.

Elk voordeel heeft zijn nadeel

Zoals bij zoveel dingen, zitten er ook nadelen aan email marketing verbonden. Wat zijn deze nadelen precies?

1 Spam

Een bericht op Social Media is minder persoonlijk, maar de persoon die het berichtje voorbij ziet komen heeft wel de keuze om het te lezen (of niet). Een email is veel directer. Als je meerdere mailtjes per week verstuurd, kan het voorkomen dat de ontvanger dit als spam gaat zien. Ook kan de mail automatisch in de spambox belanden.

3 De concurrentie

Concurrentie is altijd aanwezig, dus ook op het gebied van email marketing. In deze branche kan de concurrentie echter extreem zijn. Per dag ontvangt de lezer misschien wel tientallen nieuwsbrieven. Probeer er dan maar eens tussenuit te springen!

3 De vele verschillende browsers

Als laatste nadeel de vele verschillende browsers. Tegenwoordig hebben computers, laptops, tablets en smartphones allemaal verschillende schermen en browsers. Het kan dus voorkomen dat je met zorg een mooie nieuwsbrief hebt ontworpen, maar dat deze er niet uitziet op bepaalde apparaten en browsers. Wanneer een nieuwsbrief er niet goed uit ziet, zal de lezer deze waarschijnlijk niet lezen.

Zo, dit waren de voor- en nadelen van email marketing. Het is dus een effectieve manier om je doelgroep te bereiken, mits je een email marketing plan maakt en deze ook volgt. Een email marketing campagne is zo erg effectief en kan zeker voor meer conversie zorgen.

Related Articles