You are here: Home » Zakelijk » Ergonomisch werken vanuit huis: 5 handige tips

Ergonomisch werken vanuit huis: 5 handige tips

door Jaro

Wanneer je veel achter de computer werkt dan is het belangrijk om stil te staan bij je houding. 8 uur per dag in de verkeerde houding achter je bureau zitten is niet fijn en dit kan voor meerdere klachten zorgen. Al helemaal bij mensen die thuis werken. Veel thuiswerkers bewegen niet veel en zitten voor langere tijd achter hun bureau. Ergonomisch werken is dus een absolute must voor mensen die werken vanuit huis. Maar waarom ergonomisch werken? En hoe pak je dit aan?

Ergonomisch werken vanuit huis

Als je vanuit huis werkt dan is het verleidelijk om op de bank te zitten met je laptop. Heerlijk comfortabel, beentjes omhoog en op je gemak je e-mails afwerken. Op de korte termijn misschien comfortabel, maar niet erg ergonomisch… Maar waarom ergonomisch werken? Door op een ergonomisch verantwoorde manier te werken, voorkom je klachten aan bijvoorbeeld je rug, nek en ogen. Maar hoe pak je dit nu het beste aan? Wij hebben een aantal tips voor ergonomisch werken vanuit huis op een rijtje gezet!

1 Vermijd de bank

Allereerst is het belangrijk om een echte werkplek in te richten ergens in huis. Werken vanaf de bank is niet goed voor je rug. Daarnaast is het ook lastig om geconcentreerd te werken wanneer je niet in een productieve houding zit. Het is beter om een kamer in huis in te richten als kantoor. Ook kun je een bureau huren in een kantoor of werken in een co-working.

2 Kies goed en ergonomisch meubilair

De eerste stap is dus een geschikte ruimte vinden om in te werken. Ten tweede raden we je aan om voor goed meubilair te kiezen. Denk aan een stevig bureau op de juiste hoogte, een comfortabele bureaustoel met armleuningen en bijvoorbeeld een ergonomische muis.

3 Zorg dat je voldoende beweegt

Ergonomisch verantwoord werken gaat ook door als je even niet aan het werk bent. Het hebben van een zittend beroep heeft vaak negatieve gevolgen voor je lichaam, ook al zit je achter een ergonomisch bureau. Een van de meest belangrijke tips voor mensen die thuiswerken: zorg dat je voldoende beweegt! Als je de deur niet uit hoeft om naar je werk te gaan, dan word je niet gedwongen om te bewegen. Zorg dus dat je af en toe een wandelingetje maakt of een stuk fietst.

ergonomisch-werken-blogo

4 Let op de felheid van je beeldscherm

Een ander belangrijk onderdeel van ergonomie is de felheid van je beeldscherm. Je ogen worden namelijk ook moe als je te lang naar een beeldscherm staart. Voorkom dus dat je beeldscherm te vel is en zorg dat je altijd een licht aan hebt staan als je werkt. Let vooral op in de avonduren, aangezien het licht van je beeldscherm ervoor zorgt dat je lichaam te weinig melatonine aanmaakt. Gevolg? Je zult moeilijk in slaap komen!

5 Drink genoeg water en eet gezond

Als laatste tip: zorg dat je genoeg water drinkt en gezond eet. Ook al hoef je als thuiswerker niet veel fysieke arbeid te leveren, het is toch erg belangrijk dat je gezond eet en voldoende drinkt.

Zo, dit waren onze tips voor ergonomisch werken vanuit huis! Hoe ergonomisch ga jij te werk? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Related Articles