You are here: Home » Gezond » Sporten vanuit huis: 4 tips om fit te blijven nu de sportscholen dicht zijn!

Sporten vanuit huis: 4 tips om fit te blijven nu de sportscholen dicht zijn!

door Jaro
sporten-vanuit-huis-blogo

De sportscholen zijn inmiddels al maanden dicht. Mensen die meerdere keren per week gingen sporten in de gym balen dus flink. Gelukkig kom je met een beetje creativiteit een heel eind. Daarom hebben wij een aantal tips om te sporten vanuit huis op een rijtje gezet!

Sporten vanuit huis

Sporten in de sportschool is natuurlijk ideaal. Allemaal dure apparatuur die je kunt gebruiken en je kunt er ook lessen volgen. Dat de sportscholen nu dicht zijn is echter geen excuus om niet meer te sporten. Want buiten én thuis kun je ook gewoon trainen. Er ook ook behoorlijk wat oefeningen die je kunt doen zonder fitnessapparatuur. Ook kun je met enkele goedkope attributen al een heel eind komen. Kortom, gewoon blijven sporten. Hoe pak je dit aan? Wij hebben een X tips om thuis te sporten op een rijtje gezet!

1 Stel jezelf doelen

In de sportschool heb je misschien een personal trainer die precies bijhoudt hoeveel je weegt en hoe zwaar je bepaalde oefeningen doet. Thuis heb je deze personal trainer niet en ben je op jezelf aangewezen. Dit betekent dus dat je jezelf doelen moet stellen. Want trainen zonder doel werkt natuurlijk niet goed. Probeer de doelen zo specifiek mogelijk te verwoorden. Een doel als ’25 kilo afvallen’ is natuurlijk veel te breed. Dit doel is ver weg en zal er alleen maar voor zorgen dat de moed je in je schoenen zal zakken. Stel jezelf concrete doelen en maak een plan van aanpak.

2 Werk met beloningen

De meeste oefeningen kun je thuis uitvoeren, maar het is wel belangrijk om jezelf te blijven motiveren. Meer als in de sportschool! In de sportschool heb je andere mensen die om je heen zijn en daarom ga je echt tot het gaatje. Thuis heb je niemand die meekijkt, dus is het makkelijk om lui te worden. Een manier om dit te voorkomen: werk met beloningen. En dan natuurlijk niet in de vorm van (ongezond) eten. Beloon jezelf bijvoorbeeld met een aflevering van je favoriete serie als je een paar setjes foutloos hebt afgerond.

sporten-vanuit-huis-tips

3 Focus op ‘lichaamsgewicht oefeningen’

Als geld voor jou geen probleem is, dan kun je natuurlijk alle dure apparatuur die ze in de sportschool ook hebben in huis halen. Voor veel mensen is dit echter niet te betalen. Gelukkig kom je ook al een heel eind zonder apparaten. Lichaamsgewicht oefening zijn namelijk uiterst effectief. Aan welke oefeningen moet je dan denken?

 

– Push ups

– Pull ups

– Sit ups

– Squats

4 Cardio op de trap

Wanneer je gaat sporten vanuit huis, dan mag de cardio natuurlijk niet ontbreken. In de sportschool doe je dit waarschijnlijk op de loopband of op de fiets. Als je een apparaat hebt, dan kun je natuurlijk virtueel fietsen thuis. Veel mensen hebben dit apparaat echter niet thuis staan. Een goede manier om toch je spieren warm te maken: traplopen. Ren bijvoorbeeld een paar keer op en neer de trap. Wedden dat je spieren dan warm zijn? Ren niet te hard, anders zullen de buren gegarandeerd gaan klagen.

Kortom, sporten zonder sportschool is helemaal niet zo moeilijk. Dit waren onze thuis sporten tips. Je moet jezelf motiveren en een beetje creatief denken, maar dan kom je een heel eind!

 

Related Articles