You are here: Home » Gezond » Is een fruitsapje net zo gezond als los fruit?

Is een fruitsapje net zo gezond als los fruit?

door Jaro

De supermarkten liggen vol met ‘gezonde’ fruitsapjes. Denk aan vers sinaasappelsap, maar ook sapjes met andere fruitstukken zoals appel, mango en banaan. Sinds kort is het aanbod zelfs uitgebreid met fruitsapjes waar groentes zoals spinazie in verwerkt worden. Kortom, de fruitsapjes zijn populair. Maar nu de grote vraag: is een fruitsapje gezond? En daarmee bedoelen we is een fruitsapje net zo gezond als een los stuk fruit?

Is een fruitsapje gezond?

Het wordt aangeraden om minstens twee stuks fruit per dag te eten, maar niet veel Nederlanders doen dit ook daadwerkelijk. Slechts 13% van de Nederlanders eet ook daadwerkelijk twee stuks fruit per dag. De oplossing? Lekkere fruitsapjes (of toch niet…). Vers fruitsap is lekker en super eenvoudig. Op deze manier krijg je eenvoudig je dagelijkse stukken fruit binnen. Onderweg, op je werk of gewoon aan de ontbijttafel. Maar hoe gezond zijn deze sapjes? Op deze vraag geven we in dit artikel antwoord!

is-een-fruitsapje-gezond-blogo

Fruitsapje is minder gezond dan je denkt

We kunnen kort antwoord geven op de vraag: is fruitsap gezond? Het antwoord is nee. Deze fruitsapjes hebben een gezond imago, maar zijn in werkelijkheid helemaal niet zo gezond. Maar als je twee stuks fruit per dag binnen moet krijgen en je drinkt een jus d’orange waar 6 sinaasappelen in verwerkt zijn, dan is dat toch goed? Je krijgt weliswaar vitaminen binnen, maar ook heel veel suiker. Zo zit in de meeste fruitsapjes behoorlijk wat suiker. Sommige fruitsapjes bevatten zelfs net zoveel suiker als frisdrank.

Veel vitaminen gaan verloren

Dat klinkt niet erg gezond dus. Het Voedingscentrum doet daar zelfs nog een schepje bovenop en stelt dat alleen losse stukken fruit meetellen voor de dagelijke aanbevolen hoeveelheid. Wanneer fruit geblenderd en gefilterd wordt, dan gaan er namelijk meerdere voedingsstoffen verloren. Bovendien ben je geneigd om meer fruitsap te drinken, waardoor je overdreven veel suikers binnenkrijgt. En dat is niet zonder risico’s.

Diabetes en overgewicht

Zo zitten er in een glas jus d’orange al gauw tien suikerklontjes aan suiker. Ongemerkt krijg je dus veel te veel suiker en calorieën binnen. Hierdoor kun je aankomen in gewicht, maar er zijn nog grotere risico’s aan verbonden. Zo verhoogt het drinken van fruitsapjes de kans op diabetes type 2. Ook je tanden zijn natuurlijk niet blij met de grote hoeveelheid suiker.

Is vers geperst fruitsap gezond?

En wat als je het fruitsapje zelf perst? Dat maakt in principe niet zoveel verschil. Je krijgt nog steeds dezelfde suikers binnen. Wat je wel kunt doen is vers fruitsap maken, maar hier ongeschild fruit in verwerken. Zo gaan er geen vezels verloren. Fruitsap zonder suiker bestaat dus eigenlijk niet. Wanneer je zelf een fruitsapje of smoothie maakt, zorg er dan wel voor dat je niet te veel drinkt. Denk aan maximaal 1 glas per dag en zelfs daar zullen al omgerekend zo’n 5 a 6 suikerklontjes in zitten.

Conclusie

Kortom, je mag best af en toe een fruitsapje drinken. Je kunt deze alleen beter zelf maken. Zo kun je de hoeveelheid fruit verminderen en er ongeschild fruit in verwerken. Ook kun je ervoor kiezen om groente aan het fruitsapje toe te voegen zodat er meer voedingsstoffen inzitten. Maar het belangrijkste blijft: eet losse fruitstukken. Zo weet je zeker dat je alle belangrijke vitamines en voedingsstoffen binnenkrijgt!

Hoe vaak drink jij een vers fruitsapje? En hoeveel los fruit eet jij? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Related Articles