You are here: Home » Business » Spreek jouw ideale klant aan met behulp van buyer persona’s

Spreek jouw ideale klant aan met behulp van buyer persona’s

door danny
Spreek jouw ideale klant aan met behulp van buyer persona’s

Heb jij al een goed beeld van wie de ideale bezoeker of klant van jouw onderneming is? Het is altijd handig om jouw ideale klant in je achterhoofd te houden. Dit helpt je met de juiste keuzes maken op gebied van producten inkopen, service, hoe je jouw klant aanspreekt, wat je deelt op sociale media en ga maar door. Je kunt nog zo veel moeite steken in een advertentie of marketingcampagne, maar als deze aan de verkeerde personen wordt laten zien, is dat zonde van het geld wat je erin stopt.

Het beste om je te verdiepen in buyer persona’s nadat je jouw domeinnaam en webhosting hebt geregeld, maar nog voordat je jouw website publiceert. Het kan natuurlijk het geval zijn dat je je nog niet eerder hebt verdiept. Je huidige statistieken doorkijken is een goede start. Hier kun je een idee krijgen van wie jouw website bezoekt. Filter dit bijvoorbeeld op leeftijd, plaats of apparaat. Zodra je een overzicht hebt gemaakt van alle statistieken die je hebt kunnen verzamelen, kun je jouw specifieke persona’s in kaart gaan brengen. Dit is een samenvoeging van een groot deel van jouw bezoekers in één bijna levensecht persoon. Je geeft dit personage niet alleen een naam en leeftijd, je schrijft ook op hoeveel deze persoon te besteden heeft, wat de interesses zijn, in welke levensfase deze persoon zit en ga zo door. Het is gemakkelijker om jouw content op één specifiek persoon te richten. Wanneer jij bijvoorbeeld een business hebt in reseller hosting, zal jouw doelgroep waarschijnlijk werk uit handen willen geven en zich volledig willen richten op hun website. Hiermee weet je dat je kunt filteren op personen die minder technisch zijn.

Aantal persona’s

Je hoeft natuurlijk niet slechts één persona te maken. Wellicht vallen verschillende groepen binnen jouw doelgroep. Dan kan het nuttig zijn meerdere buyer persona’s te maken, zoals twee of drie. Erg grote bedrijven hebben hier zelfs vijf tot tien van. Voor een kleinere website zullen enkele persona’s echter voldoende zijn. Kijk goed of je grote verschillen opmerkt. Wanneer je kleine variaties tegenkomt, zoals een doelgroep van 20-25, maar je ook enkele mensen van 25-30 aanspreekt, hoef je hiervoor niet speciaal een nieuwe persona te maken.

Aantal persona’s

Domeinextensie

Nog een tip is om jouw domein extensie te kiezen op basis van elke personen je wilt aanspreken. Wil je je bijvoorbeeld enkel richten op de Nederlandse consument? Kies dan een domeinnaam met .nl extensie in plaats van het internationale .com. 

Wanneer jouw beeld van de buyer persona’s geheel duidelijk is, kun je deze kennis gaan inzetten voor jouw marketingstrategieën. Op deze manier kun je meer kwalitatieve clicks krijgen op jouw advertenties. Zo kun je het aantal conversies verhogen. Succes met het opzetten van jouw buyer persona’s!

Related Articles