You are here: Home » Lifestyle » De voor- en nadelen van verschillende soorten telefoonabonnementen

De voor- en nadelen van verschillende soorten telefoonabonnementen

door danny
De voor- en nadelen van verschillende soorten telefoonabonnementen

Wanneer je een nieuw telefoonabonnement wilt gaan afsluiten, heb je verschillende abonnementsvormen om uit te kiezen. Elk heeft zijn eigen voordelen en nadelen, maar daar moet je dan wel van bewust zijn om de juiste keuze te maken. Daarom bespreken we hier de voor- en nadelen van verschillende soorten telefoonabonnementen.

Telefoonabonnement met nieuwe smartphone

Veel mensen kiezen nog steeds voor een telefoonabonnement met een nieuwe smartphone. Het einde van hun contract biedt dan telkens de mogelijkheid om weer een nieuw toestel te nemen. Het grote voordeel hiervan, is dat je de nieuwe smartphone dan als het ware afbetaalt met je maandelijkse abonnementskosten. Afhankelijk van de prijs van het toestel betaal je los daarvan ook nog een bedrag bij het afsluiten van het abonnement waarmee een deel van de kosten voor het toestel gedekt worden. Linksom of rechtsom hoef je in ieder geval niet het hele aanschafbedrag voor de telefoon in één keer te betalen. Er zitten echter ook nadelen aan deze abonnementsvorm. Je hebt namelijk hogere maandelijkse kosten dan bij een sim only abonnement. Als je je telefoon kapot laat vallen, moet je hem toch blijven afbetalen.

Abonnement mét telefoon: let op kredietregistratie!

Als je via een telefoonabonnement een telefoon afbetaalt die meer dan 250 euro kost, wordt het als een krediet gezien en geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Het gevolg is dat je minder geld kunt lenen wanneer je een lening wilt afsluiten omdat je al een ander krediet aan het afbetalen bent. Loop je een betaalachterstand op op je telefoonabonnement, dan kun je een ‘negatieve’ registratie krijgen en een lening of hypotheek geweigerd worden door kredietverstrekkers.

Verschillende soorten telefoonabonnementen

Sim only telefoonabonnement

We noemden het sim only abonnement al even. Dit is een telefoonabonnement waarbij je enkel een belbundel afneemt en geen telefoon bij het abonnement neemt. Sim only abonnementen zorgen voor lagere maandlasten dan abonnementen mét telefoon en leveren ook geen BKR-registratie op. Vaak zijn ze ook flexibeler, in de zin dat je abonnementen voor een kortere periode kunt afsluiten of zelfs meteen met een maandelijkse opzegtermijn kunt afsluiten. Ook zijn sim only abonnementen vaak makkelijker tussentijds te wijzigen als je te veel of te weinig tegoed hebt. Het nadeel van een sim only abonnement is dat het je niet voorziet van een nieuwe smartphone. Wanneer je een toestel wilt, zul je deze zelf ‘los’ moeten aanschaffen. Dat betekent echter wel dat je makkelijker kunt rondshoppen voor de laagste prijs en zo minder kwijt kunt zijn dan wanneer je het toestel bij een telefoonabonnement genomen had.

Zakelijk mobiel telefoonabonnement

 

Als ondernemer heb je ook nog de optie om een zakelijk mobiel telefoonabonnement af te sluiten. Dit biedt vaak 24 uur per dag en 7 dagen per week toegang tot hulp van een klantenservice. Wanneer je een grote bundel afsluit, ben je vaak ook goedkoper uit met zakelijk mobiel telefoonabonnement. De veronderstelling daarbij is wel dat je er dus intensief gebruik van maakt. Is dat niet het geval, dan kun je je afvragen of je niet onnodig te veel betaalt. Het voordeel van een apart zakelijk mobiel telefoonabonnement naast een privé telefoonabonnement, is dat je de rekeningen moeiteloos kunt scheiden en voor het zakelijke abonnement de btw volledig af te trekken is. Prettig voor de administratie dus.

Related Articles