You are here: Home » Zakelijk » Een cv maken: 4 handige tips!

Een cv maken: 4 handige tips!

door Jaro
cv-maken

Een cv, oftewel een curriculum vitae is als het ware een presentatie over jezelf op zakelijk gebied. Een samenvatting van je zakelijke leven. Op een cv staan alleen feiten en vaak geef je een cv aan iemand als je hier wilt solliciteren. Maar hoe kan een je cv maken? Waar moet je op letten? 

CV maken

Een cv is dus een overzicht van wat je bereikt hebt op zakelijk gebied. Het is belangrijk dat een cv kort en krachtig is. Een werkgever heeft vaak niet de tijd om elk cv goed door te lezen – er zijn in de meeste gevallen tientallen tot honderden cv’s die op zijn bureau liggen – het is dus belangrijk om je cv overzichtelijk in te delen. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de belangrijke dingen het meest opvallen. Op deze manier kan iemand die je cv vlug doorleest een goed beeld van je schetsen. Voor zover dat mogelijk is vanaf een papiertje natuurlijk… Wat zijn nu handige cv opstellen tips? Waar vind je cv maken voorbeeld en kun je gratis een cv opstellen? Wij hebben een aantal handige tips om een cv te maken op een rijtje gezet!

1 Overzicht

Zoals we eerder schreven is overzicht het meest belangrijk. Denk aan een reclamefolder. De belangrijke stukken tekst zoals ‘uitverkoop’, ‘sale’ en ‘aanbieding’ zullen het meest opvallen. Dit doet men natuurlijk expres zodat je aandacht getrokken wordt. Bij het opstellen van een cv werkt dit hetzelfde. Je tussenkopjes dienen groter te zijn dan de rest van de tekst. Zo kan iemand je cv vlug doorlezen en eenvoudig achterhalen of je de juiste competenties hebt.

2 Keep it short!

Ook is het belangrijk om je cv niet te lang te maken. Schrijf niet alles wat je hebt bereikt op je cv. Alleen de dingen waar je echt trots op bent. Dat supermarktbaantje wat je als tiener had hoeft bijvoorbeeld niet per se op je cv te staan. Die ene minor die je naast je studie deed dan weer wel! Het verschilt natuurlijk ook per branche wat relevant is en wat niet. Zorg in ieder geval dat je het onder twee pagina’s houdt. Twee pagina’s is echt de max!

3 Wat is de goede opbouw

De lay-out van ieder cv verschilt en dat is ook echt iets wat ervoor kan zorgen dat jouw cv er uit spring. Toch is de opbouw bij de meeste cv’s hetzelfde. Hieronder een aantal basisonderdelen die in ieder geval niet mogen ontbreken op je cv:

– Persoonlijke informatie

Denk bijvoorbeeld aan je contactgegevens, je geboortedatum, geboorteplaats, nationaliteit, emailadres, telefoonnummer, etc.

– Opleidingen

Gevolgde studies, maar ook basisonderwijs en middelbaar onderwijs. Vergeet ook niet de jaren dat je de studie volgde te vermelden en de naam en plaats van de school. 

– Professionele ervaring

Hierbij moet je puur denken aan je werkervaring. Maak een lijst met banen die je in het verleden gehad hebt en maak bij elke functie een korte samenvatting over wat je takenpakket was.

– Vaardigheden en persoonlijkheid

Wat maakt jou zo speciaal en waarom ben jij een goede werknemer? Denk aan hobby’s, karakter, persoonlijkheid, maar ook je social media.

4 Begin met de meest recente dingen

Opsommingen zie je natuurlijk veel op cv’s en daar is niets mis mee. Maar hoe organiseer je dit? Het is in ieder geval belangrijk om de meest recente dingen eerst te benoemen. Benoem onder het kopje ‘werkervaring’ bijvoorbeeld je meest recente baan en onder het kopje ‘opleiding’ de studie die je als laatst gevolgd hebt. 

 

Zo, dit waren onze tips voor het opstellen van een cv. Gelukkig zijn er tegenwoordig online gratis templates te vinden voor het maken van een cv. Een cv maken is dus eenvoudiger dan ooit, zolang je het overzichtelijk houdt. Succes!

Related Articles