You are here: Home » Gezond » Last van stress? Zo kom je hier vanaf!

Last van stress? Zo kom je hier vanaf!

door Jaro
stress-verminderen-blogo

Veel mensen hebben behoefte om hun stress te verminderen, maar ze weten niet goed hoe ze dit moeten aanpakken. Teveel nadenken over stress, kan er op zijn beurt ook weer voor zorgen dat je nog gestrester raakt. Wij hebben 5 tips om stress te verminderen op een rijtje gezet!

Stress verminderen

Er zijn verschillende soorten stress. Denk bijvoorbeeld aan incidentiele stress, maar er bestaat ook chronische stress. In het laatste geval heb je vaak last van stress en dit is uiteraard niet gezond. Hoe kun je nu stress verminderen en dan in het speciaal chronische stress verminderen? Dit kan op veel manieren en ieder lichaam is anders. Het begint echter bij een goede basis. Want een gezond lichaam leidt minder onder stress, dan een ongezond lichaam. Hieronder 5 eenvoudige tips die je direct kunt toepassen!

stress-verminderen-blogo-2

1 Neem afstand

Een van de grootste oorzaken van stress is school, studie of werk. Te veel prikkels, verantwoordelijkheden of taken zorgen ervoor dat je door de bomen het bos niet ziet. School stress verminderen is een lastige, aangezien je ook niet stil wilt staan in je ontwikkeling. Hetzelfde geldt voor stress verminderen op het werk. De enige oplossing is: neem afstand van je school of werk. En dan bedoelen we niet dat je gelijk de handdoek in de ring moet gooien, maar wel dat je het – wanneer je gestrest bent – even rustig aan doet. Denk er bijvoorbeeld over na om tijdelijk parttime te gaan werken, zodat je even kunt ontspannen en opladen.

2 Zorg voor voldoende beweging

Stress is een gevolg van te veel aan je hoofd hebben. Wanneer je hoofd vol zit is het moeilijk om te ontspannen. Een goede manier om je ‘hoofd te legen’ is door te gaan bewegen. Als je gestrest bent, produceert je lichaam namelijk extra adrenaline. Wanneer je vervolgens eens flink gaat sporten, zal dit hormoon op een natuurlijk manier afbreken. Regelmatig bewegen kan een goed medicijn zijn om stress te verminderen. Er zijn ook speciale sporten die extra goed werken om stress te verminderen. Zo kun je stress verminderen door oefeningen te doen. Denk bijvoorbeeld aan yoga of meditatie.

3 Pillen

Wanneer eerdergenoemde tips niet werken, dan kun je dit ook overwegen. Je kunt namelijk stress verminderen door pillen te slikken. Dit hoeven niet per se zware medicijnen te zijn, maar denk bijvoorbeeld aan vitaminepillen. Wanneer je gestrest bent, verbruikt je lichaam meer vitaminen en mineralen. Daarom is het dus extra belangrijk om deze aan te vullen met supplementen. Met name vitamine c, magnesium, calcium en vitamine b zijn erg belangrijk.

4 Vermijd suiker, cafeïne en nicotine

Suiker, cafeïne en nicotine hebben één ding gemeen: ze zorgen ervoor dat je tijdelijk een boost krijg. Wanneer je gestrest bent, kun je deze middelen dus beter laten staan. Ze zorgen voor veel ups en downs en dit kun je niet gebruiken als je gestrest bent. Je mag best af en toe een bakje koffie drinken, zolang je maar niet grote hoeveelheden in een kort tijdsbestek binnenkrijgt.

5 Verminder prikkels

Vandaag de dag gebruikt iedereen wel Social Media. Voor het werk of gewoon voor de gezelligheid. Deze platformen voegen zeker wat toe aan je leven, maar wanneer je gestrest bent kan het verstandig zijn om even afstand te nemen. Al deze platformen zorgen voor extra prikkels, zowel negatief en positief. Al helemaal wanneer je een smartphone hebt, zul je deze prikkels ten alle tijden bij je dragen. Een korte break van Social Media kan wonderen doen en helpen om je stress te verminderen. Lees liever een boek of ga een stuk wandelen!

Hoe pak jij dat aan? Stress verminderen? Laat het ons weten in de reacties hieronder

Related Articles