You are here: Home » Zakelijk » Online vindbaarheid vergroten: 4 handige tips!

Online vindbaarheid vergroten: 4 handige tips!

door Jaro
online-vindbaarheid-vergroten

Als ondernemer in 2019 moet je online vindbaar zijn. Je redt het haast niet meer met alleen fysieke flyers en lokaal netwerken. Wanneer mensen je online niet kunnen vinden, dan word je waarschijnlijk gepasseerd door je concurrenten. Maar hoe zorg je nu voor een betere online vindbaarheid? Hieronder een aantal tips om de online vindbaarheid van je website te vergroten!

Online vindbaarheid vergroten

Een groot deel van de marketing bevindt zich anno 2019 ‘online’. Denk aan Social Media platformen zoals Twitter, Facebook en LinkedIN, maar ook vooral je website, webshop of portfolio. Maar dan is het natuurlijk wel zaak dat je website bezoekers krijgt. De meest bekende bron waar bezoekers vandaan kunnen komen is natuurlijk Google. Maar hoe wordt je vindbaar op Google? Dat is natuurlijk niet eenvoudig. Echte experts op dit gebied hebben hier jarenlang voor gestudeerd. Gelukkig zijn er een paar dingen die je zelf kunt doen om beter vindbaar op Google te worden!

1 Zoekwoorden

Zoekwoorden zijn een van de belangrijkste onderdelen in het proces om je online vindbaarheid te vergroten. Maar hoe vind je nu de juiste zoekwoorden of zoektermen. Je kunt dit zelf uitvogelen. Ben jij bijvoorbeeld actief als schilder? Dan is een zoekwoord natuurlijk ‘schilder’. Dit is echter het zoekwoord van elke schilder, dus je zult veel concurrentie hebben. Je kunt dan beter voor ‘schilder Utrecht’ gaan, als je bijvoorbeeld in Utrecht woont. Ook specifiekere zoektermen als ‘huis schilderen’ en ‘vloer schilderen’ of bijvoorbeeld ‘schilder prijzen’ mogen niet ontbreken. Maar wat doe je nu met die zoekwoorden? Die laat je terugkomen op de verschillende pagina’s van je website. Het is verstandig om je op één zoekwoord per pagina te focussen. Dit wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.

2 Het updaten van je website

Ten tweede is het belangrijk om je website geregeld te updaten. De bots van Google komen geregeld langs en wanneer je jouw website net hebt geüpdatet dan ziet Google dit als een relevante website. Als je al maanden niets aan je website gedaan hebt, dan zal Google wellicht denken dat de content verouderd is of dat er niets meer met de website gedaan wordt. De makkelijkste manier om je website up to date te houden is het beginnen van een blog. Eens per week een artikel plaatsen zal al veel helpen!

3 Social Media

Ook je aanwezigheid op Social Media versterkt je positie in de zoekresultaten van Google. Anno 2019 worden likes niet meer zo zwaar gerekend, maar wanneer veel mensen je posts delen, heeft dat wel een sterke invloed op je online vindbaarheid. Zorg dus dat je op meerdere Social Media platformen actief bent en post regelmatig wat. 

4 Het verkrijgen van links naar je website

Een ander aspect van je website vindbaar maken is linkbuilding. Wat houdt dit precies in? Wanneer andere (relevante) website een link hebben staan naar jouw website, dan hecht google hier waarde aan. Het laat zien dat jouw website populair én betrouwbaar is. Je kunt dus andere websites in jouw branche aanschrijven met een vraag of zij een link naar jouw pagina willen plaatsen. Zorg wel dat het relevante websites zijn!

De vindbaarheid van je website testen

Je website beter vindbaar maken is natuurlijk stap 1, maar daarna is het ook belangrijk om de vindbaarheid van de website te testen. Je kunt dit met verschillende programma’s meten. Enkele bekende zijn: Moz.com, Majestic.com en Google Search Engine.

 

 

Related Articles