You are here: Home » Gezond » Bewegen in de winter: 4 tips voor voldoende beweging!

Bewegen in de winter: 4 tips voor voldoende beweging!

door Jaro
bewegen-in-de-winter-wandelen

Veel mensen bewegen te weinig. In de zomer wil het vaak nog wel lukken, maar voldoende bewegen in de winter is voor de meeste een flinke opgave. Dit is niet erg gezond natuurlijk, aangezien voldoende beweging belangrijk is voor je lichaam. Hoe kom je gezond de winter door? En welke sporten zijn geschikt in de winter? Wij hebben 4 tips op een rijtje gezet!

Bewegen in de winter

In de zomer spring je even op de fiets, loop je naar de supermarkt of maak je een ommetje in je lunchpauze. Het is ’s zomers vaak lekker weer en het is fijn om buiten te zijn. In de winter en in mindere mate in de herfst is dat gevoel niet aanwezig. Je ligt het liefst de hele dag onder een deken op de bank. Je gaat met de auto naar je werk en zelfs voor een paar kilometer pak je het liefst de auto. Herkenbaar? Je bent niet de enige. Veel mensen bewegen in de winter een stuk minder en dat neemt niemand ze natuurlijk kwalijk. Toch is het belangrijk om te bewegen, of nog beter, te sporten in de winter. Hoe pak je dit aan? Hieronder 4 tips die ervoor zorgen dat je meer gaat bewegen in de winter!

1 Beweeg binnenshuis

Veel mensen bewegen minder door het grauwe weer buiten. De makkelijkste oplossing: haal de beweging in huis. Hierbij kun je natuurlijk denken aan klusjes in het huishouden. Denk bijvoorbeeld aan stofzuigen, dweilen, of alle kastjes poetsen. Zet een lekker muziekje op en je bent heerlijk in beweging. Je hebt alleen niet altijd zin om schoon te maken. Er zijn ook zat ‘leuke’ bewegingsactiviteiten die je binnen kunt doen. Denk aan traplopen, of schaf een fitnessapparaat aan.

2 Wandel erop los

Veel mensen denken dat intensief sporten veel effectiever is, dan ontspannen bewegen. Wanneer je veel wilt afvallen of meer spiermassa wilt creëren dan is intensief sporten natuurlijk het efficiëntst. Voor je gezondheid is rustig bewegen echter veel effectiever. Je hoeft echt niet hard te lopen om gezond bezig te zijn. Wandelen is ook een hele gezonde manier van bewegen en laat de natuur in Nederland op zijn mooist zijn in de winter. Met een beetje geluk ligt er een laagje sneeuw en kun je prachtig wandelen in het bos. Met name ’s ochtends vroeg of ’s avonds voor de zon onder gaat is het puur genieten in het bos!

3 Zwemmen

Dé ideale sport om te beoefenen in de winter: zwemmen! En dan hebben we het natuurlijk over zwemmen in een binnenzwembad. Niets lekkerder als ergens zwemmen in een binnenbad wanneer het buiten rotweer is. Bovendien is zwemmen een van de meest gezonde sporten. Zo train je hiermee bijna alle spieren in je lichaam en werkt zwemmen ook goed wanneer je aan het revalideren bent van een blessure.

4 De sportschool

Een andere binnensport die je het hele jaar door prima kunt beoefenen: fitness. Met name in januari trekken veel mensen naar de sportschool als onderdeel van hun goede voornemens. Bovendien is het in de sportschool lekker warm, kun je gebruik maken van de modernste fitnessapparatuur en is het er ook nog eens heel gezellig. Voor bonuspunten ga je op de fiets naar de sportschool. Zo heb je gelijk je warming-up te pakken!

bewegen-in-de-winter-sportschool

Kortom, bewegen in de winter is zo moeilijk nog niet. Hoeveel beweeg jij in de winter? En hoe? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Related Articles