You are here: Home » Gezond » Ochtendmens worden: 4 tips om je hierbij te helpen!

Ochtendmens worden: 4 tips om je hierbij te helpen!

door Jaro
ochtendmens

Je hebt ochtendmensen en avondmensen op de wereld. Onze maatschappij is echter het meest ingesteld op ochtendmensen. Bij de meeste beroepen werk je van 9 tot 5 en moet je dus vroeg opstaan. Hetzelfde geldt voor winkels die alleen overdag open zijn en bijvoorbeeld pretparken. Als echt avondmens zul je je dus moeten aanpassen om te kunnen functioneren. En dit is niet altijd even makkelijk. De vraag is dus: Hoe word je een ochtendmens? Een ochtendmens worden doe je niet in 1 dag, maar hier gaat behoorlijk wat tijd overheen. 

Hoe word ik een ochtendmens?

Allereerst is het belangrijk om antwoord te geven op de volgende vraag: wat is een ochtendmens? Een ochtendmens is in principe iemand die het niet erg vindt om vroeg op te staan en in de ochtend op ‘zijn best’ is. Een ochtendmens houdt vaak niet van de avond is dan vaak moe en gaat dus vroeg naar bed. Maar wat bepaald nu of iemand een avond- of ochtendmens is? Dit wordt bepaald door de biologische klok die het slaapritme regelt. Gelukkig heb je hier zelf ook invloed op en kun je na verloop van tijd je eigen ritme aanpassen en een ochtendmens worden. Hoe? Hieronder een aantal tips!

1 Neem kleine stapjes!

Een ochtendmens word je niet na een nachtje veel slaap… Nee, dit gaat geleidelijk. Het is dus belangrijk om niet ineens je ritme om te gooien, maar doe dit liever stapje voor stapje. Ga jij bijvoorbeeld altijd naar bed om 1 uur ’s nachts en word je wakker om 10 uur ’s ochtends. Verplaats dit dan elke dag met een half uur. Dus de eerste dag ga je om half 1 slapen en sta je om half 10 op, enzovoorts. Zo kan je lichaam langzaam wennen aan het nieuwe ritme. Als je lichaam hier eenmaal aan gewend is, zul je zien dat je steeds makkelijker opstaat in de ochtend.

2 Vermijd beeldschermen voor het slapen gaan

Dit weet je natuurlijk allang, maar het is erg ongezond om vlak voor het slapen gaan tv te kijken, op je laptop te zitten of met je smartphone bezig te zijn. Al deze beeldschermen zorgen ervoor dat je minder snel in slaap valt. Het licht van deze beeldschermen beïnvloeden namelijk je melatonine-niveau. Voor het beste effect raak je vanaf een uur voor het slapen gaan geen beeldscherm meer aan. 

3 Begin de dag met een leuke activiteit

Als je het moeilijk vindt om op te staan in de ochtend is het zaak om te zorgen voor een motivatie. Daarom raden we je aan om elke dag te beginnen met een leuke activiteit. Deze activiteit hoeft helemaal niet lang te duren, maar het is wel belangrijk dat deze leuk genoeg is om ervoor te zorgen dat je opstaat. Denk bijvoorbeeld aan het lezen van de krant, een aflevering kijken van je favoriete serie of een lekker ontbijt.

4 Skip de powernaps

Een bekend trekje van avondmensen is het slapen overdag. Menig avondmens doet in de middag een dutje. Dit zorgt er weliswaar voor dat je ’s avonds meer energie hebt, maar het zorgt er ook voor dat je minder makkelijk in slaap valt. Ons advies is dus: geen middagdutjes meer. In ieder geval in het begin. Na verloop van tijd kun je de ‘siësta’ langzamerhand weer terugbrengen in je routine. Doe dit dan wel binnen 7 uur na het wakker worden in de ochtend. Als jij om 7 uur ’s ochtends opgestaan bent, betekent dat dus dat je voor 2 uur ’s middags je dutje doet. Anders raakt je hele slaapritme in de war en zul je ’s avonds moeilijk in slaap komen.

Zo, met bovenstaande tips ben je binnen no-time een ochtendmens. Wat voor mens ben jij? Een avond of een ochtendmens? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Related Articles