You are here: Home » Baby & Kids » Deze vitamines heb je extra nodig tijdens je zwangerschap

Deze vitamines heb je extra nodig tijdens je zwangerschap

door Marieke
Deze vitamines heb je extra nodig tijdens je zwangerschap

Vitamines en mineralen zijn voor iedereen belangrijk. Als je zwanger bent is het nog ietsje belangrijker. Van de meeste vitamines en mineralen krijg je voldoende binnen als je gezond, maar ook gevarieerd eet. Van enkele andere vitamines kun je naast je voeding wel een aanvulling gebruiken. In dit artikel vertellen wij je welke vitamines en mineralen je extra nodig hebt en waarom.

Foliumzuur

Als je zwanger wilt worden dan is het verstandig om alvast te beginnen met het slikken van extra foliumzuur. Daarmee verklein je vroeg in de zwangerschap bijvoorbeeld een open ruggetje of open verhemelte. De neurale buis is bij een ongeboren baby het begin van het ruggenmerg en de hersenen en wordt al heel vroeg in de zwangerschap ontwikkeld. Wanneer er iets fout gaat bij de aanleg en de ontwikkeling van de neurale buis, dan kunnen er tijdens de zwangerschap afwijkingen in de hersenen of aan het ruggenmerg ontstaan.

Foliumzuur, ofwel vitamine B11, zit in groene bladgroenten, enkele fruitsoorten, peulvruchten en melk. Dat is echter niet genoeg tijdens de zwangerschap en daarom wordt er aangeraden om extra foliumzuur te slikken. Het duurt ongeveer 4 weken voordat er extra foliumzuur in het lichaam opgenomen is. Daarnaast ben je vaak al enkele weken zwanger als je ontdekt dat je zwanger bent. Daarom wordt aangeraden om extra foliumzuur in te nemen op het moment dat je een kinderwens hebt.

Neem elke dag een tablet van 0.4 mg en blijf daarmee doorgaan tot de 10e week van de zwangerschap. Dan mag je daarmee stoppen. Foliumzuur is vrij verkrijgbaar bij drogist of apotheek.

Slik je multivitamines voor zwanger dames? Dan zit er vaak al voldoende foliumzuur in en hoef je daarnaast niet nog eens apart foliumzuur in te nemen.

Vitamine D

Je lichaam maakt zelf vitamine D aan wanneer je buiten in de zon komt. In de zomer bouwt je lichaam een voorraadje op zodat je ook in de herfst, winter en niet zonnige dagen voldoende vitamine D hebt. In voeding zit ook vitamine D, denk bijvoorbeeld aan vette vis zoals zalm, ei en margarine. Vitamine D is nodig om calcium uit voedsel op te nemen in je lichaam. Calcium zorgt weer voor stevige botten wat extra belangrijk is voor jou en je baby tijdens de zwangerschap. Het is lastig om de juiste hoeveelheid vitamine D via voedsel of zonlicht binnen te krijgen. Daarom wordt er geadviseerd om per dag 10 mg extra vitamine D in te nemen. Je kindje heeft tot zijn vierde verjaardag ook extra vitamine D nodig.

Multivitamine supplementen?

Als je zwanger bent is dus het advies om foliumzuur en vitamine D te slikken. Daarnaast is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Een multivitamine is zeker niet nodig. Dit advies geldt voor alle zwanger vrouwen. In sommige gevallen kan het nodig zijn om andere vitamines te slikken, maar doe het alleen in overleg met verloskundige of gynaecoloog. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je een ijzer-tekort hebt en daarvoor extra ijzer in moet nemen. Dit zal je verloskundige dan voorschrijven.

Als je toch een multivitamine-supplement wilt innemen, neem dat geen gewone mulitvitamines, maar één die speciaal geschikt is voor zwangere vrouwen. Gewone multivitamines zijn niet geschikt vanwege een te grote hoeveelheid vitamine A. Als je multivitamines voor zwangere vrouwen slikt, dan hoef je overigens geen aparte tabletjes foliumzuur en vitamine D in te nemen, dat zit er namelijk al in.  

Lees ook: Waarom een uitstrijkje laten maken zo belangrijk is!

Related Articles