You are here: Home » Baby & Kids » Een soepelere overgang van zomertijd naar wintertijd

Een soepelere overgang van zomertijd naar wintertijd

door Marieke
Van zomertijd naar wintertijd, tips voor een soepelere overgang.

Het laatste weekend van oktober is het weer zover; de klok mag weer een uurtje verzet worden en daarmee gaat de wintertijd weer in. Je denkt een uurtje langer te kunnen slapen, maar wanneer je (jonge) kinderen hebt zul je merken dat het zo niet helemaal werkt. Ze zijn vaak een uur eerder wakker en zo zit jij al tussen 5 en 6 uur in de ochtend met je kinderen in de woonkamer te spelen. Daar gaat je uurtje langer slapen. Voor velen is dat uurtje verzetten naar de wintertijd toch even omschakelen. Het kan je ritme behoorlijk in de war schoppen. Niet alleen kinderen kunnen daar last van hebben, ook volwassenen. Maar hoe zorg je ervoor dat je kinderen niet voor dag en dauw wakker worden? Of dat ze juist tijdens het avondeten al in slaap vallen de volgende dag? In dit artikel geven wij je een aantal tips om de overgang van zomer- naar wintertijd iets makkelijker te laten verlopen.  

Verschillende methodes

Er zijn grofweg twee verschillende manieren hoe je kunt omgaan met de nieuwe situatie. In de eerste plaats kun je gewoon doen alsof er niets is veranderd. Je staat op dezelfde tijd op, gaat op dezelfde tijd eten en weer op dezelfde tijd naar bed. Wanneer je kinderen naar school gaan zul je wel moeten. Als je doet alsof er niets aan de hand is, raken kinderen snel gewend aan het nieuwe ritme.

Wat je ook kunt doen is het uurverschil over een paar dagen overbruggen, bijvoorbeeld elke dag een kwartier. Doe dit met alles wat je op een dag doet waarbij je altijd een vaste tijd hebt, zoals opstaan, ontbijten, lunchen, avondeten, naar bed gaan. In 4 dagen heb je het tijdsverschil overbrugd en is alles weer normaal.  

Rustig slapen gaan

Vind je het leuk om nog even voor het slapengaan te dollen en te stoeien met je kindje? Supergezellig is dat altijd, het schept een band met je kind. Toch kun je er beter een ander moment voor kiezen. Voor het slapengaan is het beter om rustig aan te doen. Ga bij je kind in bed zitten en lees een flink hoofdstuk voor. Daardoor krijgt je kindje de rust om in slaap te vallen. En jij erbij.

Verduisteringsgordijnen

Verduisteringsgordijnen in de slaapkamer is sowieso een aanrader. Hoe donkerder het is, hoe beter het is voor de nachtrust. Daarmee voorkom je ook dat je kindje vroeg wakker wordt wanneer het eerste straaltje daglicht door de kieren schijnt.

Gordijnen openen

Gordijnen dicht tijdens het slapen en de gordijnen weer openen wanneer je opstaat. Wanneer je de gordijnen meteen open doet wanneer het tijd is om op te staan, kan er direct licht je huis binnen komen. Hierdoor went je kindje sneller aan het nieuwe ritme.

Buitenspelen

Buitenspelen is ontzettend goed voor een kind. Laat je kind sowieso minimaal een half uur per dag buitenspelen. Buiten zijn kinderen volop in bewegingen en kunnen ze hun energie kwijt. Van lekker actief bezig zijn krijgen kinderen trek en zullen ze beter eten, maar ook veel beter slapen!

Een middagslaapje

Is je peutertje net van zijn middagslaapje af? Je zult merken dat je kindje de eerste dagen na het ingaan van de wintertijd wel weer even toe is aan een middagslaapje. Dat is niet erg. Wanneer je kindje overdag voldoende slaap krijgen zijn ze ’s avonds niet oververmoeid. Kinderen die oververmoeid zijn kunnen ’s avonds vaak slecht in slaap komen en daarmee kom je in een vicieuze cirkel terecht. Dus even een half uurtje of uurtje slapen in de middag, kan je kindje helpen om sneller het ritme weer op te pakken.

Flexibiliteit

Er zijn tal van regels en tal van meningen. De een vindt dit en de ander dat. Sommige kinderen hebben totaal geen last van het uurtje tijdsverschil, anderen hebben er gewoon wat meer moeite mee. Dat is allemaal niet erg. Luister naar de signalen die je kind geeft. Is je kindje moe? Eventjes ietsje eerder naar bed is niet erg. Wanneer jij er relaxed mee omgaat, help je je kindje er makkelijker doorheen.  

Lees ook: Laat je baby veilig slapen; 4 richtlijnen
Lees ook: Alles over het doorslapen van je baby

Related Articles