You are here: Home » Eten & Drinken » Het eiwitdieet: wat is dit en wat zijn de voordelen?

Het eiwitdieet: wat is dit en wat zijn de voordelen?

door danny

Het populairste dieet van de afgelopen tijd: het eiwitdieet. Dit dieet staat ook wel bekend als het proteïnedieet en zoals de naam al doet vermoeden eet je bij dit dieet vooral eiwitten. Wat is het eiwitdieet precies? En wat zijn de voordelen? Dat lees je in dit artikel!

Wat is het eiwitdieet?

Bij het eiwitdieet eet je dus veel eiwitten. Daarnaast laat je koolhydraten en vetten zoveel mogelijk staan. Op deze manier kun je snel afvallen, terwijl je spiermassa niet afneemt. Ook is het een relatief eenvoudige manier om af te vallen, als je de koolhydraten maar laat staan. De eiwitrijke voeding die je wel mag eten zorgt er namelijk voor dat je minder snel een hongergevoel krijgt en langer vol zit. Zo kun je elke dag genieten van heerlijke gezonde maaltijden en wel tot 3 kilo per week afvallen.

Welke voedingsmiddelen eet je zoal?

De focus ligt dus op eiwitten. Maar in welke voedingsmiddelen zitten deze eiwitten? Natuurlijk vind je deze voornamelijk terug in dierlijke producten, maar ook vegetariërs of veganisten kunnen prima het eiwitdieet volgen. Hieronder een overzicht met eiwitrijke voedingsmiddelen:

Vlees

Met name rundvlees als rosbief, biefstuk, tartaar en gehakt bevatten veel eiwitten. Ook kip en kalkoen bevat veel eiwit en is erg gezond!

Vis

Naast vlees, is ook vis een goede eiwitbron. Vissoorten zoals zalm en forel zitten vol met eiwitten en gezonde vetten.

Zuivel

Ook zuivelproducten bevatten veel eiwitten. Denk bijvoorbeeld aan eieren, Griekse yoghurt, kwark en kaas.

Groente

In groente zitten veel minder proteïnes dan in dierlijke producten, maar toch zijn er enkele groentesoorten waar je wel eiwitten uit kunt halen. Bijvoorbeeld: spinazie, spruiten, broccoli, bonen, asperges, mais, bloemkool en champignons.

Overige

Overige producten waar veel eiwitten in zitten: noten, zaden, quinoa, zilvervliesrijst, havermout.

Lees ook: 5 trucs om je weerstand te verhogen!

Voordelen van het eiwitdieet

Nu weet je welke producten je zoal eet wanneer je dit dieet volgt, maar wat zijn nu de voordelen van het eiwitdieet. Want waarom werkt dit dieet bij de meeste mensen zo goed? Dit heeft een aantal redenen. Hieronder 4 voordelen van het eiwitdieet!

1 Relatief eenvoudig om af te vallen

Het eiwit dieet is een relatief makkelijke manier om af te vallen. Zoals we al schreven zorgen de eiwitten die je binnenkrijgt voor minder hongergevoel. Je hebt dus niet het gevoel dat je aan het diëten bent. Bovendien val je er – met name in het begin – ook behoorlijk wat van af. Zo kun je met name de eerste weken eenvoudig 3 kilo per week kwijtraken. Als je dit vergelijkt met andere diëten, dan zijn deze resultaten erg indrukwekkend.

2 Makkelijk vol te houden

Een veelvoorkomend probleem: je gaat diëten en zodra je stopt met een dieet begin je weer aan te komen. Heb je dit weleens meegemaakt? Met het eiwitdieet heb je hier niet zo snel last van. Dit dieet kun je namelijk eenvoudig je hele leven lang volgen. Het is meer een wijziging in je voedingspatroon dan dat het echt een ‘dieet’ is. Ideaal voor mensen die snel aankomen dus!

3 Afvallen op de juiste plekken

Soms val je wel af van bepaalde diëten, maar niet op de plekken waar jij wilt dat het vet verdwijnt. Het eiwit dieet zorgt ervoor dat het buikvet als eerste verdwijnt. Bovendien zul je amper spiermassa verliezen, wat natuurlijk ook mooi meegenomen is. Je zult dus niet verzwakken wanneer je het eiwitdieet volgt.

4 Bevorderlijk voor de stoelgang

Mensen met darmproblemen kunnen ook veel baat hebben bij het eiwitdieet. Veel darmproblemen worden namelijk veroorzaakt door de overmatige inname van koolhydraten. Het eiwitdieet kan ervoor zorgen dat deze klachten minder worden en in het beste geval zullen de klachten helemaal verdwijnen!

Heb jij ervaring met het eiwit dieet? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Related Articles