You are here: Home » Gezond » Last van spierpijn? Zo kom je hier vanaf!

Last van spierpijn? Zo kom je hier vanaf!

door Jaro
spierpijn-blogo-2

Sporten is natuurlijk gezond, maar je kunt hier wel spierpijn van krijgen.  Na een sessie in de sportschool, na een fietstocht, of na bijvoorbeeld een wandeling. Heel vervelend, maar niets aan te doen, toch? Het tegendeel is waar. Je kunt spierpijn verlichten en zelfs voorkomen. De hamvraag is natuurlijk: wat te doen tegen spierpijn?

Spierpijn

Wat is spierpijn precies? Dat het vervelend is staat vast, maar hoe werkt het precies? Spierpijn is de benaming voor de pijn die ontstaat wanneer een spier beschadigd of ontstoken is. Dit wordt weer veroorzaakt door overbelasting. Bij minimale belasting zul je slechts ‘kramp’ in je spieren voelen, maar wanneer de spieren zwaar belast worden dan ontstaat dus echt pijn. Maar wat kun je doen tegen spierpijn? Wij hebben 5 tips tegen spierpijn op een rijtje gezet!

1 Blijf door bewegen

Wanneer je spierpijn hebt, wil je waarschijnlijk maar één ding doen: niet bewegen. Dit is toch niet verstandig… Voor een spoedig herstel raden we je aan om rustig door te bewegen. Denk aan een korte wandeling, een rustig stukje fietsen of ontspannen een paar baantjes trekken. Dit verhoogt de doorbloeding in de spieren en zorgt voor een sneller herstel.

spierpijn-blogo

2 Neem een koud bad

Een andere manier om de doorbloeding in de spieren te verhogen is het nemen van een koud bad of een koude douche. In eerste instantie zal dit de bloedvaten juist samenknijpen, maar zodra je uit het bad of uit de douche komt, dan wordt je doorbloeding verhoogt. Lauw water kan overigens ook, aangezien niet veel mensen in een koud bad zullen gaan zitten!

3 Massage

Beeld je eens in: je hebt de hele dag gewandeld en je ligt ’s avonds op de bank met verschrikkelijke spierpijn in je benen. Hoe kun je de spierpijn in je bovenbenen verhelpen? Door een massage! Dit is een efficiënt middel tegen pijn in de benen. En hiervoor hoef je echt niet naar de massagesalon. Je kunt gewoon je partner, gezinslid of huisgenoot vragen of diegene even je bovenbenen wilt masseren. Rustig knijpen en/of rollen helpt vaak het best!

4 Koelen of verwarmen

Als je geen zin hebt in een koud bad, dan kun je ook plaatselijk koelen. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een zak ijsklontjes. Doe deze in een plastic zak, wikkel er een handdoek omheen en leg deze op de pijnlijke plek. Verwarmen is ook een optie. Dit zorgt namelijk ook voor de verlichting van de pijn en een snellere doorbloeding.

5 Zalf

Sport jij vaak en heb je dus ook geregeld last van pijn achteraf? Dan kun je deze ook verhelpen door een soort van ‘vals’ te spelen. Er zijn namelijk zalfjes en gels die hetzelfde effect hebben als bovenstaande maatregelen. Wat is de beste zalf tegen spierpijn? Het beste kun je verkoelende spiergel gebruiken. Hier gaan je benen van gloeien, maar het helpt wel bij het verlichten van de pijn en het herstel van de spieren.

Voorkomen is  beter dan genezen

Zoals bij veel andere dingen geldt ook hier: voorkomen is beter dan genezen. Maar hoe voorkom je nu spierpijn? Er zijn een paar dingen die je kunt doen. Zo kun je ervoor kiezen om eiwitten te nemen vlak na de sportieve activiteit. Een andere manier om spierpijn te voorkomen is een goede warming-up. Verder is het belangrijk om de intensiteit van de training rustig op te bouwen. Rustig beginnen en pas later wat intenser.

Related Articles