You are here: Home » Gezond » Minder suiker eten doe je zo: 4 handige tips!

Minder suiker eten doe je zo: 4 handige tips!

door Jaro

Suiker, we weten allemaal dat het ongezond is, maar toch eet de meerderheid van de Nederlanders structureel te veel suiker. Suiker zit in verschillende producten verwerkt, dus je krijgt veel suikers binnen zonder dat je het doorhebt. Minder suiker eten is dus belangrijk, maar hoe pak je dit aan? Hoe minder suiker eten? Wij hebben een aantal minder suiker eten tips op een rijtje gezet!

Minder suiker eten

Brood, broodbeleg, sauzen en andere verpakte voedingsmiddelen zitten vol met suiker. Suiker is slecht voor je. Zo krijg je hier logischerwijs gaatjes van in je tanden maar wanneer je veel suiker eet verhoog je ook de kans op diabetes en overgewicht. Je stelt jezelf nu wellicht de vraag: Hoe kan ik minder suiker eten? Hieronder 4 tips om je suikerinname te verminderen.

minder-suiker-eten

1 Vermijd lightproducten

Als eerste tip: vermijdt het kopen van lightproducten. Veel mensen die hun suikerinname willen verminderen kiezen voor lightproducten. Denk aan Coca-Cola light, suikervrije snoepjes, noem maar op. Deze producten en hun beschrijving zien er misschien aantrekkelijk uit, maar in werkelijkheid zijn ze helemaal niet zo gezond. Bovendien schijnt dat mensen die veel lightproducten innemen hier ook van aankomen. Niet doen dus!

2 Lees de labels

Maar welke producten moet je dan wel kopen? Dat ligt helemaal aan het product. Het beste kun je de labels goed doornemen voordat je een product koopt. Denk bijvoorbeeld aan de achterkant van een pack crackers of de ingrediëntenlijst op een pot tomatensaus. Vaak kom je suiker tegen. Een beetje suiker is natuurlijk niet erg, maar als een product veel suiker bevat, dan kun je misschien beter een ander product kiezen. Een andere tip, let op de volgende ingrediënten:


– glucosestroop
– fructosestroop
– dextrose
– melasse
– maltodextrine
– maltose
– maisstroop

Sommige producten vermelden namelijk niet het woord ‘suiker’, maar een van bovenstaande termen. Voor je lichaam zijn bovenstaande ingrediënten hetzelfde als suiker. Niet te veel van nemen dus!

3 Kies voor ongezoete producten

Producten die sowieso goed zijn om te kiezen: ongezoete producten. Bij veel producten heb je de keuze tussen ‘gezoet’ en ‘ongezoet’. Denk bijvoorbeeld aan amandelmelk. Een andere term die je tegen kunt komen: ‘Geen toegevoegde suikers’ Dit is logischerwijs ook een goede keuze. In het ideale scenario koop je alleen producten zonder suiker en voeg je zelf, indien je dat lekker vindt, suiker toe. Een beetje suiker welgezegd. Zo weet je in ieder geval precies hoeveel suiker je binnenkrijgt.

4 Wees creatief in de keuken

Niet alle producten zijn ‘zonder suiker’ verkrijgbaar. Suikervrij eten is dan dus in eerste instantie niet mogelijk, laat staan een compleet suikervrij weekmenu. Als je bepaalde producten niet ‘ongezoet’ kunt kopen, dan kun je er ook voor kiezen om zelf in de keuken te gaan staan. Veel producten kun je eenvoudig zelf maken. Zo bepaal jezelf of je er suiker doorheen doet en hoeveel suiker. Denk aan lekkere dingen zoals koekjes of mueslirepen, maar ook de meest praktische voedingsmiddelen zoals tomatensaus, notenboter of appelmoes. Elk product is wel zelf te maken. Duik dus de keuken in en wees lekker creatief!

Kortom, minder suiker binnenkrijgen is gezond. Minder suiker zorgt voor meer energie en een gezonder lichaam. Je zult makkelijker afvallen én minder last hebben van een middagdip. Daarnaast loop je minder risico op het krijgen van diabetes of obesitas. Hopelijk hebben bovenstaande tips geholpen met suikervrij eten! Zijn we nog tips vergeten? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Related Articles