You are here: Home » Baby & Kids » Ontspanningsoefeningen voor kinderen: 6 tips

Ontspanningsoefeningen voor kinderen: 6 tips

door Marieke
Ontspanningsoefeningen voor kinderen

De scholen zijn weer begonnen. Voor veel kinderen is het belangrijk dat ze, zodra ze thuiskomen van school, tot rust komen. Zich eventjes kunnen ontspannen en los kunnen komen van school. In dit artikelen geven wij je een aantal ontspanningsoefeningen die je samen met je kind kan doen. Gewoon thuis.

Oefening 1: Een kaars uitblazen

Een kaars uitblazen? Nee, niet op slechts 10 cm afstand, maar op een afstand van 1 meter. Of 2 meter. Door een kaars uit te blazen leer je diep te ademen, door je neus, je buik uit te zetten en langzaam de lucht uit te blazen richting de kaars. Je kind gaat op een stoel zitten met voor zich de kaars. Begin niet al te moeilijk, en zet de kaars zo’n halve meter afstand voor je kind neer. Lukt het een paar keer? Dan kan de stoel een halve meter naar achteren tot 1 meter, 1,5 meter en wellicht zelfs 2 meter. Het is wel van belang dat een kind rechtop op de stoel zit, niet voorover leunt of opstaat.

Oefening 2: Een mandala kleuren

Dit is een van de meest populaire ontspanningsoefeningen. Een mandala kleuren is niet alleen zomaar fijn kleuren, een ontspannende bezigheid. Een mandala kleuren verhoogt de concentratie, het verbetert de creativiteit en het werkt meditatief. Het is niet voor niets dat je de laatste jaren zo ontzettend veel Mandala kleurboeken in de winkel ziet liggen. Niet alleen voor kinderen, ook voor volwassenen. Door te kleuren bereik je een toestand van rust, je bent immers in opperste concentratie met een ontspannende bezigheid bezig. Het helpt een kind te focussen.

Oefening 3: Schommelen

Nu heeft lang niet iedereen een schommel in de tuin staan, dus niet iedereen kan deze ontspanningoefeningen gewoon thuis doen. Maar wellicht is er bij jou aan de overkant van de straat wel een speeltuin of kom je er een tegen als je van school weer naar huis fietst. Het is nog niet eens zo’n slecht idee om na schooltijd even een tussenstop bij de speeltuin te maken en je kindje te laten spelen. Maar ook de laten schommelen. De voor- en achterwaartse schommelbeweging brengt kinderen tot rust en in balans omdat het meehelpt het filtersysteem in de hersenen zo optimaal mogelijk te laten werken. In wat simpele taal; het helpt mee om alles wat om je heen gebeurt te filteren en deurtjes te sluiten waar je op dat moment geen belang bij hebt. Schommelen zorgt voor ontspanning en is goed voor de concentratie.

Oefening 4: Muziek luisteren

Menigeen volwassene wordt rustig van muziek. Ook kunnen heel rustig worden door een poosje muziek te luisteren. Ook dat kan op een ontspannen manier. Laat je kind muziek luisteren met een koptelefoon op en door hem of haar lekker op de bank met de ogen dicht te laten liggen. Daardoor krijgt het geen prikkels van buitenaf en kan je kind optimaal ontspannen.

Oefening 5: Bellen blazen

Een leuk spelletje om thuis meteen uit school te doen is bellen blazen. Door bellen te blazen ga je dieper ademhalen en dat werkt ontspannend. Ook kun je je kind vragen of er minder leuke dingen zijn gebeurd, of dat het zorgen heeft of verdriet heeft. Laat je kind erover vertellen. Vervolgens laat je je kind bellen blazen en door te blazen minder leuke dingen in de bel te stoppen (denkbeeldig). De zorgen worden weggeblazen en het hoofd van het kind zal daardoor leeg worden. Daarna kun je ingaan op de leuke dingen die gebeurd zijn.  

Oefening 6: Het weerbericht

Je stemming kun je vergelijken met het weer. Door gebruik te maken van dit metafoor kun je kinderen helpen om woorden te geven aan het gevoel. Schijnt de zon? Dan ben je heel blij. Laat een kind rustig zitten met zijn ogen dicht en laat het ontdekken welk weer het vanbinnen is. Schijnt de zon, of hangen er donkere wolken aan de lucht? Storm het, of piept de zon toch even tussen de wolken door. Of misschien staat er wel een regenboog aan de lucht en is er tegelijkertijd zon en regel. Het kan allemaal. En het is goed. Het is zo als het is en dat gevoel mag er zijn. En kwartier later kan het zo weer anders zijn. Je kunt het gevoel ook visualiseren door verschillende weertypes als plaatje uit te printen.

Doe jij wel eens leuke ontspanningsoefeningen met je kind? Zo ja, welke ontspanningsoefeningen doe je dan?

Lees ook: 5 activiteiten om je kind binnenshuis te vermaken
Lees ook: 6x me-time momenten voor mama’s

Related Articles