You are here: Home » Baby & Kids » Slaapproblemen bij kinderen; de mogelijke oorzaken

Slaapproblemen bij kinderen; de mogelijke oorzaken

door Marieke
Moeite met in slaap komen; mogelijke oorzaken van slaapproblemen

Bijna elk kind heeft er weleens last van; periodes waarin het minder goed slaapt of waarin het maar lastig in slaap kan komen. Als een kind slecht slaapt, heeft dat ontzettend veel impact op het hele gezin. Iedereen raakt vermoeid en dat komt de gezelligheid vaak niet ten goede. Hoe ontstaan slaapproblemen bij kinderen eigenlijk? En hoe kun jij je kind helpen zodat het weer beter kan slapen? In dit artikel vertellen wij je er alles over. Zodat niet alleen je kind, maar ook jij weer lekker kan slapen.

Hoeveel slaap heeft een kind nodig?

Het is ontzettend belangrijk dat een kind voldoende slaapt. Maar wat houdt voldoende slaap eigenlijk precies in? Hoeveel uur slaap een kind nodig heeft is afhankelijk van de leeftijd. Een 4-jarige heeft 11 tot 12 uur slaap nodig en een 12-jarige heeft gemiddeld zo’n 9 uur slaap nodig. En elk kind is ook weer anders, het ene kind kan met minder slaap toe dan het andere kind.

Als ouder kun jij wel aan je kind merken of het al dan niet voldoende slaap heeft gehad. Als een kind voldoende slaap heeft, dan wordt hij ’s morgens uit zichzelf wakker en in de weekenden en in vakanties wordt hij rond dezelfde tijd wakker als normaal. Mits hij natuurlijk niet veel later naar bed is gegaan dan normaal.

Moeilijk in slaap komen; dit kunnen de oorzaken zijn

Soms zijn er periodes dat je kind maar moeilijk in slaap kan komen. Het is vaak lastig te ontdekken waardoor het precies komt. Als het warm is en nog volop licht buiten, dan begrijpen we de oorzaak heel goed, maar er zijn nog meer factoren die ervoor kunnen zorgen dat je kind maar moeilijk in slaap kan komen.

  • Een beeldscherm (tv, tablet, telefoon, laptop) verstoort de aanmaak van melatonine. Melatonine is een stofje dat je nodig hebt om in slaap te kunnen vallen. Schermgebruik zorgt er ook voor dat je alert blijft. Het is daarom verstandig om zo’n 1 tot 2 uur voor dat een kind naar bed maakt niet meer op een schermpje te laten.
  • Cafeïne heeft een licht stimulerende werking. Je wordt er alert van, het neemt de vermoeidheid weg en verbetert de stemming. Cafeïne zit echter niet alleen in koffie, maar ook in thee, cola, ijsthee, chocola en energydrank. Het is daarom verstandig om cafeïne houdende producten in de avond te laten staan.
  • Huiswerk maken vlak voordat je naar bed gaat zorgt voor een vol en actief hoofd. Laat daarom je kind het liefst overdag zijn huiswerk maken en in de avond voordat hij naar bed gaat te ontspannen.
  • Zorg voor minimaal een uur per dag aan stevige beweging. Vooral beweging in de buitenlucht maakt moe. Nog even een uurtje buitenspelen of een rondje wandelen of fietsen is nog niet zo verkeerd. Let echter wel op: té intensieve beweging zorgt er weer voor dat je kind minder moe is.
  • Zit je kind wat dwars? Het kan helpen om elke avond voor het slapengaan de dag even te bespreken. Zo kan je kind alles wat er die dag gebeurd is makkelijker loslaten en in slaap vallen.
  • Lichamelijke klachten kunnen van ook invloed zijn. Denk bijvoorbeeld aan een oorontsteking, eczeem, een allergie, astma of darmproblemen.
  • Angst; wellicht is je kindje ergens bang voor en is het daarom bang om in slaap te vallen.
  • Smoesjes; je kind heeft gewoonweg geen zin om te slapen en is het met allerlei andere dingen bezig, behalve met in slaap vallen.

Tips om slaapproblemen tegen te gaan

Er zijn een aantal tips die ervoor kunnen zorgen dat je kind weer fijn gaat slapen. Een aantal tips heb je direct of indirect al bij de oorzaken kunnen lezen. Zo is het verstandig om vlak voor het slapengaan geen spelletje meer op de telefoon te spelen of cafeïne houdende producten te nuttigen. Er zijn nog meer tips te geven:

  • Zorg ervoor dat het in de slaapkamer helemaal in orde is en dat het een fijne plek is om te slapen. Zorg voor de juiste temperatuur (kun je niet altijd wat aan doen) en daarmee passende nachtkleding en beddengoed. En zorg ook voor verduisteringsgordijnen zodat het zo donker mogelijk is. Als je kind bang is in het donker gebruik dan een nachtlampje die je in het stopcontact kunt steken. Probeer ook rust in de slaapkamer te creëren. Een drukke en volle slaapkamer kan voor veel ‘spoken’ zorgen.
  • Regelmaat: probeer je kind elke dag zoveel mogelijk rond dezelfde tijd op te laten staan en naar bed te laten gaan. Het liefst ook in het weekend en in de vakanties.
  • Bespreek voor het slapengaan de dag. Het boek ‘slaapklets’ kan daarbij helpen.
  • Routine; als je elke dag voordat je gaat slapen dezelfde activiteiten doet in een vaste volgorde, dan leert het lichaam dat het bijna tijd is om te gaan slapen. Je lichaam gaat zich er dan ook op voorbereiden.

Lees ook: Slapen op je vakantie-adres; 5 tips om het zo vertrouwd mogelijk te maken

Related Articles