You are here: Home » Baby & Kids » Gezonde tussendoortjes voor naar school; 6 tips

Gezonde tussendoortjes voor naar school; 6 tips

door Marieke
Tussendoortjes

Veel basisscholen vragen de ouders om hun kinderen een gezond tussendoortje mee te geven voor in de ochtendpauze. Toch ziet een leerkracht nog regelmatig dat een trommeltje van een kind gevuld is met een stuk taart, een stroopwafel, een gevulde koek of snoep. Als dat eens een keer gebeurt is dat natuurlijk geen probleem. In dit artikel geven wij je 6 tips voor gezonde tussendoortjes wat jij je kind mee kan geven naar school.

En wist je dat een gezond tussendoortje ook goed is voor de concentratie? Als je kind flink wat suikers eet, gaat de bloedsuikerspiegel snel omhoog. Het gevolg is een stuiterend kind. Een poos later zakt de snel gestegen bloedsuikerspiegel enorm waardoor je kind een flinke dip krijgt. Als je gezond eet, blijft de bloedsuikerspiegel meer stabiel en dat is beter voor de concentratie.

Wat is eigenlijk een gezond tussendoortje?

Het Voedingscentrum geeft een duidelijk antwoord als het gaat om gezonde tussendoortjes.

Verantwoorde tussendoortjes zijn producten met weinig calorieën en veel goede voedingsstoffen, uit de Schijf van Vijf bijvoorbeeld. Geef je vaak groente of fruit tussendoor, dan ben je slim bezig.

Tip 1: Fruit

Het is een inkoppertje; fruit. Veel kinderen vinden fruit nog lekker ook. Snijd verschillende soorten fruit in stukjes, doe het in een trommeltje, vorkje erbij en je hebt een leuk en lekker tussendoortje. Of wat denk je van appel met kaneel? Afwisseling is trouwens ook een toverwoord. Geef niet elke dag een appel mee, dan worden de meeste kinderen dat gauw zat, maar geeft elke dag, of om de paar dagen iets anders mee.

Tegenwoordig kun je ook fruit in een zakje kopen, de zogenaamde knijpfruit. Lekker makkelijk denk je dan. Toch heeft knijpfruit een nadeel. Omdat kinderen niet actief aan het kauwen en eten zijn, raken ze minder snel verzadigd. Een stuk fruit is wat dat betreft dan beter. Wel is knijpfruit – zolang geen extra suiker is toegevoegd – net zo gezond als een stuk fruit, dus helemaal niet erg als je het zo af en toe eens meegeeft.

Let wel: het voedingscentrum adviseert om niet meer dan 2 stuks fruit per dag te eten, dit omdat er van nature suikers in fruit zitten.

Tip 2: Groenten

Nog een inkoppertje; groenten. Het voordeel van groenten is dat je dat zoveel mag eten als je wilt; Snoeptomaatjes, komkommertjes, radijsjes, worteltjes, bleekselderij, paprika, je kunt ze makkelijk in stukjes snijden en meegeven aan je kind. Groenten kun je ook heel makkelijk meerdere soorten in een bakje doen, hierdoor ziet zo’n trommeltje er ook nog eens gezellig uit, met al die verschillende kleuren.

Tip 3: Gedroogd fruit

Lekker; maar het heeft toch een nadeel, bij gedroogd fruit is veel vitamine C verloren gegaan. In die zin is vers fruit beter. Toch is het natuurlijk geen probleem om gedroogde abrikozen, dadels, rozijnen of cranberry’s mee te geven naar school. Supermakkelijk en ontzettend lekker!

Tip 4: Cracker

Kaascracker, een cracker met zaden en pitten, een cracker gemaakt van speltmeel, volkoren crackers, meergranen crackers. De soorten zijn eindeloos. Een crackers met een kaassmaak is van zichzelf al zo lekker dat er niet eens beleg op hoeft. Andere crackers zijn juist lekker met een plakje kaas of worst of iets dergelijks. Let er wel op dat sommige soorten na verloop van tijd zacht worden als er beleg op zit. Je kunt dan het beste een plakje kaas in een ander bakje meegeven.

Tip 5: Kaas of worst

Een toppertje onder de tussendoortjes; gewoon een blokje kaas of een plakje worst. Gewoon zo uit het vuistje! Heerlijk toch?! Voor veel kinderen een verrassing als dat eens in het trommeltje zit. Uit een plakje worst is ook heel makkelijk een figuurtje te steken met een koekjesvorm. Dan heb je nog mooie figuurtjes ook! (Gooi de restjes dan niet weg, maar bewaar deze voor op je eigen boterham).

Tip 6: Noten

Noten zitten vol met eiwitten en met goede vetten. Je hebt maar een handjevol nodig om verzadigd te raken en vol te zitten. Een ideaal en makkelijk tussendoortje dus. Let wel op dat de noten ongezouten zijn. Combineer een handje noten eens met wat gedroogd fruit voor nog meer variatie.

Related Articles