You are here: Home » Baby & Kids » Nachtangst; wat is het en wat kun je doen

Nachtangst; wat is het en wat kun je doen

door Marieke
Nachtangst

Je denkt dat je kind een nachtmerrie heeft. Je kind wordt wakker, begint te schreeuwen en slaat om zich heen. Maar als je kind op dat moment niet aanspreekbaar is, is het geen nachtmerrie, maar een nachtangst. Er zijn een aantal wezenlijke verschillen tussen nachtangsten en nachtmerries. In dit artikel lees je meer over wat nachtangsten nu precies zijn, het verschil tussen nachtmerries en nachtangsten en wat je eraan kunt doen.

Wat is een nachtangst precies?

Het is niet helemaal bekend wat nu de precieze oorzaak is van een nachtangst. Erfelijke aanleg lijkt wel een rol te spelen, als een van de ouders het vroeger heeft gehad, is de kans groot dat een kind daar ook last van kan hebben. Een verklaarbare oorzaak kan zijn dat de overgang naar de diepe slaap niet helemaal goed lijkt te verlopen. Je kind slaapt dan niet rustig verder, maar wordt ook niet helemaal wakker. Het lijkt zelfs op een paniekaanval. Daarnaast kan ook spanning en vermoeidheid leiden tot nachtangsten, bijvoorbeeld als een kind bijna jarig is of voor het eerst naar school mag.

Hoe herken je nachtangsten?

Nachtangsten komen voornamelijk voor bij kinderen van anderhalf tot zes jaar. Maar meestal bij peuters van zo rond de drie jaar. Een nachtangst kan slechts een paar minuten duren, maar ook wel een uur. Er zijn een aantal kenmerken waaraan je een nachtangst kunt herkennen:

  • Je kind gaat huilen, krijsen, gillen en schreeuwen.
  • Je kind is onbereikbaar, het lijkt wakker, maar dat is het niet, je krijgt je kindje absoluut niet wakker, wat je ook doet. (Het heeft wat weg van slaapwandelen).
  • Ze zijn erg onrustig, gaan slaan en schoppen.
  • Je kind heeft een snelle ademhaling en een hoge hartslag
  • Je kind gaat zweten.

Wat is dan het verschil tussen een nachtangst en een nachtmerrie?

Het zijn een aantal grote verschillen tussen een nachtangst of een nachtmerrie. Daardoor weet je al heel snel waar je mee te maken hebt. De vier verschillen op een rij:

  • Bij een nachtangst is je kind onbereikbaar, het lijkt wakker maar is het niet. Met een nachtmerrie wordt je kind echt goed wakker en is het echt overstuur.
  • Bij een nachtangst wil je kind niet getroost worden, troosten lijkt juist het tegengestelde effect te hebben. Bij een nachtmerrie wil je kind zo dicht mogelijk bij je zijn en wil het getroost worden.
  • Een nachtangst komt alleen laat op de avond of vroeg in de nacht voor. Een nachtmerrie vindt juist plaats in de vroege ochtend.
  • De volgende ochtend week je kind nog precies na te vertellen dat het een nachtmerrie heeft gehad, van een nachtangst weten ze echter niets meer te herinneren.

Wat kun je tegen nachtangsten doen?

Er zijn een aantal tips die ervoor zorgen dat de nachtangsten minder worden of zelfs grotendeels kunnen worden voorkomen.

  • Je kindje wil niet getroost worden, het lijkt juist averechts te werken als je je kindje op schoot neemt. Het beste kun je bij je kind zijn en proberen te voorkomen dat je kind zich bezeert door het wild om zich heen slaan en schoppen. Verder kun je als ouders weinig doen als je kind eenmaal een nachtangst heeft. Na een tijdje wordt je kind rustiger en zal het vanzelf weer in slaap vallen. De volgende ochtend weet je kind hier helemaal niks meer vanaf, terwijl jij met een duf hoofd rondloopt 😉
  • Er is nog wel een tip dat ervoor kan zorgen dat je kind geen nachtangst krijgt. Vaak is het zo dat een nachtangst vaak rond dezelfde tijdstip plaatsvindt. Hier ga je regelmaat in ontdekken. De clou is om je kind wakker te maken en bijvoorbeeld even te laten plassen of drinken vóór dat de eerste nachtangst plaatsvindt. Krijgt je kind altijd rond een uur of 21:00 de eerste nachtangst? Maak het dan om 20:30 uur à 20:45 uur even wakker. Je kindje begint dan aan een nieuwe slaapcyclus en de nachtangst wordt voorkomen.
  • Een andere tip is om zo veel mogelijk rust en regelmaat in het leven van je kleine aan te brengen. Het is dan belangrijk om zo rond dezelfde tijd te eten en te gaan slapen. Een vast ritueel zorgt voor rust en daardoor zal je kind rustiger gaan slapen. De dag even doorspreken kan ook helpen bij de verwerking van de dag en zal je kind ook rustiger maken. Maar sommige nieuwe dingen zijn nu eenmaal niet te voorkomen.

Praat er niet over met je kind

Je kind heeft helemaal geen weet dat het een nachtangst heeft gehad en heeft er dus ook geen last van. Daarom kun je er het beste geen aandacht aan besteden en er niet over praten met je kind. Je kindje zal immers toch niet weten waar je het over hebt en je niet begrijpen. Het kan er ook niets aan doen.

En om de ouders toch nog een hart onder de riem te steken. Het is een fase en het gaat voorbij. Het kan je wel opbreken als je nachtenlang bij je kind zit die een nachtangst heeft. Spreek met je partner af dat je om de beurt een nacht “dienst” hebt zodat de ander een nacht kan doorslapen. Zo houden jullie het het langste vol.

Related Articles