You are here: Home » Baby & Kids » Wat kun je het beste eten en drinken bij warm weer

Wat kun je het beste eten en drinken bij warm weer

door Marieke
Bij warm weer is gazpacho heerlijk en makkelijk om te eten

Als het warm weer is heb je vaak geen zin om uitgebreid te koken. Toch is het belangrijk om goed en gezond te eten en te drinken op een warme zomerdag. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je kinderen. Maar makkelijk doen kan ook heel gezond zijn zodat jij jouw gezin toch een goede en gezonde maaltijd voor kan zetten. In dit artikel geven wij je een aantal tips om toch een gezonde maaltijd op tafel te zetten.

Voldoende drinken

Als eerst gaan we eens kijken naar wat je het beste wel of niet kan drinken. Als het warm weer is, zweet je meer. Daarom is het belangrijk om de hele dag door goed te blijven drinken om uitdroging te voorkomen. Je urine is je test, als je ziet dat je urine donker van kleur is, dan weet je dat je te weinig hebt gedronken. Het gevolg van weinig drinken is dat je niet meer kan zweten en dat je een licht gevoel in je hoofd krijgt en zelfs kan flauwvallen.

Een tip is om bij warm weer minimaal 2 liter water te drinken op een dag. Zit het nu niet helemaal in je ritme om zoveel te drinken, neem dan in ieder geval elk uur een flink glas water, ook als je helemaal geen dorst hebt. Ga je op pad? Neem dan een flesje water mee.

Water is het beste medicijn om je dorst te lessen. Het is niet verstandig om frisdrank of sap te kiezen, deze zitten boordevol suikers en calorieën, wat alleen maar de dorst verergert. Als je toch voor de afwisseling een smaak je wilt? Geef je water dan een smaakje door er stukjes fruit aan toe te voegen.

Fruit

Vooral in de zomer is er ontzettend veel fris, waterrijk seizoensfruit verkrijgbaar. Denk aan citrusfruit, ananas, watermeloen, etc. Neem het advies van voedingscentrum ter harte en zet 2 stuks fruit op het menu. Of maak een heerlijke fruitsalade en eet dat als tussendoortje in plaats van een koekje.

Salade met veel groenten

Een salade maken is altijd een goed idee voor een warme zomerdag. Het is eenvoudig klaar te maken en je vermijd daarbij het gebruik van de oven en het fornuis, waardoor je het nog warmer krijgt. Kies in je salade voor vochtrijke groenten zoals komkommer, sla, selderij, broccoli, wortel. Daarnaast is het verstandig om er peulvruchten aan toe te voegen en ingrediënten waar je eiwitten uit haalt, zoals vis, kip, kaas en noten. Kies voor een frisse dressing zoals een yoghurtdressing om je salade helemaal compleet te maken.

Soep of gazpacho

Het is niet iets waar je nu direct aan denkt om op een warme zomerdag te eten; soep. Nee, het hoeft echt geen kom erwtensoep of bruinebonensoep te zijn, maar kies bijvoorbeeld voor een ongebonden soepje zoals kippensoep of groentesoep.

Gazpacho is ook een heerlijk verkoelend gerecht zeer geschikt voor een warme zomerdag. Gazpacho is eigenlijk gewoon koude soep, gemaakt van rauwe groenten (tomaat, paprika, komkommer, uien), water, azijn, knoflook en zout. Er wordt geen gebruikt gemaakt van bouillon en vlees. Gazpacho stilt niet alleen de honger, het lest ook de dorst en het voorziet je lichaam van de nodige vitamines, maar ook van de o zo belangrijke zouten.

Lees ook: Stokbroodje pulled chicken met sla en pittige saus

Quiche

Een quiche is een hartig gebakken taart van bladerdeeg, gevuld met groenten en een mix van ei met room. De quiche kan gevuld worden met allerlei groenten, passend bij het seizoen. Om de quiche te bereiden moet je gebruik maken van de oven, daarom is het verstandig om de quiche de avond van tevoren al te bereiden of direct in de ochtend als het nog relatief koel is. Op een warme zomerdag is een koude quiche een perfect vullende maaltijd, zonder dat je er al teveel werk aan hebt. En als je je kinderen vertelt dat ze vanavond taart eten? Wedden dat ze hun bordje schoon leegeten!

Lees ook: Groenten verstoppen in het eten van je kindje; 8 ideeën
Lees ook: Boodschappen doen met kinderen; zo houd je het gezellig!

Related Articles