You are here: Home » Gezond » Wat te doen bij een depressie? 4 depressie tips

Wat te doen bij een depressie? 4 depressie tips

door Jaro
depressie-overwinnen-blogo

Er zijn veel mensen die op een bepaald moment in hun leven in een depressie belanden. Er zijn verschillende soorten depressies, lichte, zware, chronische of seizoensgebonden depressies zoals een winterdepressie. Een depressie kan een behoorlijke negatieve impact op je leven hebben. Zo overheerst somberheid en angst vaak en dit kan je dagelijks leven erg beïnvloeden. Ben jij depressief of zit je gewoon iets minder lekker in je vel? Wij hebben 4 depressie tips op een rijtje gezet!

Symptomen depressie

Allereerst is het belangrijk om aandacht te besteden aan de verschillende symptomen van een depressie. Er zijn verschillende soorten depressies zoals bijvoorbeeld een postnatale depressie, winterdepressie of je kunt manisch depressief zijn. Het verschil tussen deze depressies is de oorzaak van de depressie. De symptomen zijn hetzelfde:

– Weinig energie / moeheid

– Weinig zelfvertrouwen / onzekerheid

– Hopeloosheid

– Slapeloosheid / overmatig slapen

– Veel (ongezond) eten / weinig eetlust

– Slechte concentratie

– Sombere gevoelens

Depressie tips

Soms is een depressie van korte duur, maar vaak gaat een onbehandelde depressie van kwaad naar erger. Het is dus belangrijk om op tijd hulp te zoeken. Je kunt kiezen voor professionele hulp, zoals een psycholoog of psychiater, maar er zijn ook een paar dingen die je zelf kunt doen. De belangrijkste vraag die door je hoofd spookt is namelijk: ‘Hoe kom ik uit een depressie?’. Wij hebben 4 tips tegen depressie op een rijtje gezet!

depressie-tips-blogo

1 Breng tijd door in de buitenlucht

Wanneer je depressief bent, dan ga je vaak liever niet de deur uit. Je voelt je onzeker, bent moe en hebt nergens zin in. Toch is het belangrijk om tijd in de buitenlucht door te brengen. Denk bijvoorbeeld aan een stuk fietsen of een flinke wandeling door het bos. Door tijd in de frisse lucht door te brengen en te bewegen, krijgt je lichaam een boost!

2 Zorg voor voldoende slaap

Iets anders wat vaak voorkomt bij mensen die lijden aan een depressie is het ontbreken van een ritme. Veel slapen overdag en wakker liggen in de nacht. Een gebrek aan ritme zorgt er alleen maar voor dat je continu met een moe gevoel rondloopt. Het beste kun je een gezond dag- en nachtritme aanhouden. Ga op normale tijden naar bed en probeer in de ochtend een beetje bij tijd op te staan. Zorg dat je in ieder geval 8 uur per nacht slaapt.

3 Gezond eten

Ook gezonde voeding schiet er vaak bij in als je depressief bent. Ja raadt het al: ook dit draagt niet bij aan het overwinnen van je depressie. Zorg dat je gezond blijft eten en het liefst ook nog regelmatig. Ontbijt, lunch en diner elke dag stevig en zorg dat je niet te veel suiker en vet binnenkrijgt. Eet voldoende fruit en groente en zorg dat je bloedsuikerspiegel op pijl blijft.

4 Zorg voor voldoende ontspanning

Als laatste tip: zorg dat je voldoende ontspant. Een depressie is niet alleen mentaal zwaar, maar je kunt er ook fysieke klachten doorkrijgen. Het is dus belangrijk om voldoende uit te rusten. Denk aan activiteiten als: lezen, naar de bioscoop, yoga of luisteren naar muziek.

Hulp bij depressie

Hopelijk hebben bovenstaande tips geholpen! Als je er niet zelf uitkomt, raden we je aan om een dokter op te zoeken en te informeren over een behandeling tegen depressie. Je wordt waarschijnlijk in contact gebracht met een psycholoog en krijgt medicatie tegen depressie. Niet iedereen kan zelf uit een depressie raken, je hoeft je hier niet voor te schamen. Een depressie overwinnen is een uitdaging, maar het is altijd mogelijk!

Related Articles