You are here: Home » Baby & Kids » Zwangerschapsmisselijkheid; dit kun je ertegen doen

Zwangerschapsmisselijkheid; dit kun je ertegen doen

door Marieke
zwangerschapsmisselijkheid | Ochtendmisselijkheid

Zwangerschapsmisselijkheid is een kwaal waar ontzettend veel vrouwen die zwanger zijn last van hebben. Er zijn vrouwen die ontdekken juist door deze kwaal dat ze zwanger zijn. Waar de een helemaal nergens last van heeft, is de ander alleen in de ochtend flink misselijk en weer een ander zelfs de hele dag. En hoewel het natuurlijk fantastisch is dat je zwanger bent, is zwangerschapsmisselijkheid iets wat je kunt missen als kiespijn. In dit artikel vertellen wij je alles over zwangerschapsmisselijkheid en geven wij je een aantal tips om het allemaal wat draaglijker te maken.

Wat is zwangerschapsmisselijkheid?

Misselijkheid, soms ook in combinatie met overgeven, is een heel normaal verschijnsel in het begin van je zwangerschap. Meer dan de helft van de zwangere vrouwen hebben er last van, vooral in het eerste trimester. Omdat de symptomen in de ochtend het ergst zijn, wordt het ook wel ochtendmisselijkheid genoemd, al zijn sommige vrouwen de hele dag door misselijk en aan het overgeven. Super vervelend.

Zwangerschapsmisselijkheid wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het zwangerschapshormoon hCG. HCG wordt in de eerste weken van je zwangerschap door het embryo aangemaakt. Is de placenta groot genoeg om dit hormoon aan te maken? Dan neemt de placenta die taak over. Dit zwangerschapshormoon speelt een belangrijke rol bij de start van je zwangerschap. Het zorgt ervoor dat er geen nieuwe eicellen worden aangemaakt en dat de bevruchte eicel goed kan innestelen en dat de embryo goed groeit. Maar helaas is dit hormoon waarschijnlijk ook de oorzaak van veel kwaaltjes; waaronder dus de misselijkheid, maar ook vermoeidheid, duizeligheid, stemmingswisselingen en nog meer kwaaltjes.

Wat feiten en weetjes op een rij

  • 20 tot 25% van de vrouwen zijn helemaal niet misselijk tijdens de zwangerschap.
  • De meeste vrouwen worden dus wel misselijk.
  • Na 3 tot 4 maanden verdwijnen de klachten in veel gevallen weer.
  • Het hoogtepunt ligt tussen de 8 en 10 weken in je zwangerschap.
  • Maar liefst 20% van de vrouwen blijven de hele zwangerschap in meerdere of in mindere mate last hebben van die misselijkheid. Al ervaren de meesten wel dat het na de eerste trimester wat minder wordt.
  • Voor veel vrouwen is de misselijkheid het belangrijkste signaal dat ze zwanger zijn.
  • Sommigen hebben extreem veel last van misselijkheid, de hele zwangerschap door. Dit wordt hyperemesis gravidarum (HG) genoemd. Zo’n 2% van de vrouwen hebben last van deze extreme vorm van misselijkheid.

Kan misselijkheid kwaad voor jou en je kindje?

Misselijkheid en overgeven komt in het eerste trimester dus veel voor. Als je genoeg eten en drinken binnenhoudt, kan het in principe geen kwaad. Je kindje komt niet zo snel in gevaar. Je lichaam zorgt ervoor dat je baby krijgt wat hij nodig heeft en wanneer jij niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, dan zullen jouw vetreserves worden aangesproken.

Als je helemaal niets binnenhoudt, dan bestaat de kans dat je uitdroogt en dat kan wel gevaarlijk zijn. Als je merkt dat je heel weinig plast, je urine heel donker is, je verward bent, je veel in gewicht afvalt en je steeds dorst hebt, dan is het verstandig om direct met je verloskundige contact op te nemen. Dit mag ook wanneer jij je zorgen maakt, of wanneer je graag van je verloskundige wat tips ontvangt.

Blijf je ook na 4 maanden nog last hebben van extreme misselijkheid? Meld dit dan aan de verloskundige. De groei van je baby wordt dan extra goed in de gaten gehouden.

Lees ook: Zwanger; dit kun je beter niet eten en drinken

Tips tegen zwangerschapsmisselijkheid

Gelukkig zijn er een aantal tips die kunnen helpen om de misselijkheid te verlichten:

  • Eet met regelmaat kleine hoeveelheden, hiermee voorkom je een lege maag. Als je te veel in één keer eet, kun je juist weer misselijk worden.
  • Het is belangrijk dat je iets in je maag hebt. Als je niets in je maag hebt, dan raakt je maagwand geïrriteerd en dat is niet fijn.
  • Pittig, zuur, zwaar en vet eten kun je beter even overslaan. Dit voedsel kan de misselijkheid verergeren.
  • Je kunt dus beter licht verteerbaar voedsel eten.
  • Begin de dag met een ontbijtje op bij. Eet voordat je opstaat een rijstwafel of cracker, een schaaltje yoghurt of vla. Dit voorkomt de allerergste misselijkheid en dat je gal spuugt.
  • Vermijd ook zoetigheid. Kies liever voor hartig eten.
  • Als je van huis gaat, neem dat altijd wat te eten mee, zoals een cracker of rijstwafel.
  • Blijf genoeg drinken. Dat is belangrijk om uitdroging te voorkomen. Neem bijvoorbeeld tussendoor ook eens een kopje bouillon. Dat zorgt ervoor dat je genoeg vocht, maar ook zouten binnenkrijgt.
  • Drink geen cafeïne.
  • Drink verse muntthee of verse gemberthee. Munt helpt tegen misselijkheid en maagkrampen en ook gember helpt tegen de misselijkheid.
  • Drink cafeïnevrije cola light. Het brengt jouw maag tot rust.
  • Frisse lucht is sowieso belangrijk, en al helemaal als je misselijk bent. Zorg voor voldoende ventilatie en loop regelmatig een blokje om. Zorg ook voor frisse lucht in de slaapkamer.
  • Probeer de sea-band. De sea-band is een soort armbandje met een drukpunt wat misselijkheid kan verlichten. Te koop bij de apotheek of drogist.

Lees ook: Wat betekent de Apgar-score?
Lees ook: 5 veel gestelde vragen over berg bij je baby

 

Related Articles